Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Alex25
MEDLEM

Obalans i balansräkning

Hejsan,

Har precis startat upp ett AB och kommit igång med bokföringen av kostnader jag har haft hittintills för att få balansräkningen (och kontot) att stmma till det faktsika banksaldot som företaget har.

 

När jag gör IB och bokför startkapital så allt ser bra ut men sedan när jag börjar bokföra kostnader t.ex. inköp av arbetsdator (8639 SEK) genom att göra manuell verifikation och därefter kollar på Kontoanalys > Balansräkning så Summa Tillgångar och Summa Skulder + Eget Kapital inte är i balans utan dem skiljer sig med det bokförda kostnadsbeloppet. 

 

Ska de vara så eller ska balansräkningen ändå vara i balans efter varje transaktion? Och om så hur ska göra för att balansera upp det?

 

Tack för hjälpen.

4 SVAR 4
Max B
MEDLEM

Hej! 

 

Jag vet ju inte hur bolagets balansräkning ser ut, men det är inte ett fel att du inte har balans mitt i ett räkenskapsår.

 

Till eget kapital och skulder behöver du addera resultatet. Den summan ska vara lika med summan av tillgångarna. Det är bara när årets resultat är bokfört som tillgångar = eget kapital + skulder. 

 

/Max 

Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Alex25!

 

Precis som @Max MLP skriver ovan så ska du addera resultatet för att det ska balansera.

 

Jag vill också passa på att tipsa om att du enkelt kan arbeta med inköp med hjälp av leverantörsfakturor istället för att sköta det via manuella verifikationer!

Har du köpt något i butik och fått ett kvitto kan du fota kvittot med mobilen och appen Visma Scanner. Du kan även fota leverantörsfakturor som du fått på papper. Då det tolkas automatiskt en mängd uppgifter på underlaget och skickas över till Visma eEkonomi, där du slipper knappa in uppgifterna manuellt.

 

Kika gärna på vårt användartips Arbeta smart med dina inköp i Visma eEkonomi där vi tipsar om olika smarta arbetssätt för hantering av inköp.

 

Varmt välkommen tillbaka till forumet.

Önskar dig en fin helg!

/Tinne

Alex25
MEDLEM

Hej Max & Tinne,

 

Och tack för svaren. Balansräkningen efter första två händelserna ser ut som följande:

 

1930: 25 000 SEK

Summa  - tillgångar  25 000 (Startkapital)

 

Eget kapital + skulder

2081: -25 000 SEK

2641: 1 727,8 SEK

2893: -8 639 SEK

Summa Eget kapital och skulder: -31 911,20.

 

För att förtydliga för mig själv och undvika misstag så undrar jag:

- Ser balansräkningen rätt ut?

- Hur bokför jag resultat så att jag få balansen att sätmma? (Gissar att det sked under årsbokslut isf men vilka konton bokförs och hur man går tillväga)

 

Tack för hjälpen.

Mvh

Alex

Max B
MEDLEM

Hej igen! 

 

Det ser rätt ut, om ditt resultat är -6 911,2 kr. Om inköpet är ett eget utlägg fungerar det bra att bokföra skulden på konto 2893. 

 

Du har rätt. Resultatet ska bokföras på balansdagen (räkenskapsårets sista dag, 31/12 om du har kalenderår som räkenskapsår). Du behöver inte göra det på just den dagen, utan kan bakdatera och bokföra när alla årets händelser är bokförda. Man för över resultatet från resultatkonto 8999 till balanskonto 2099. Du kan använda eEkonomis bokföringsförslag för "Bokföring av årets resultat", så bör programmet ge rätt uppgifter. 

 

/Max