Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Delbetald kundfaktura över årsskiftet

Hur fungerar det med en kundfaktura som är delvis betald? Har en faktura för år 2017 som kunden inte betalat till fullo, den har jag skickat vidare till Kronofogden och är osäker om den nånsin blir betald, vad händer då med momsen? Blir momsen för totalsumman som är på fakturan automatiskt bokförd under utgående moms på förra året nu när jag ska göra årsavstämning? Eller bokförs enbart momsen för den summan som är betald?

3 SVAR 3
sivlai
MEDLEM

Du får boka den som en kundförlust  den dag du får besked från KFM att du inte får betalt, då kan du boka momsen på mellanskillnaden som ing moms. Du kan ju boka den som osäker kundfordran i bokslutet om du vill att det ska vara tydligt att du kanske inte får betalt. Men den utg momsen totalt måste ligga kvar på 2017.
Fd medlem
Inte tillämpbar

När du har bokfört din faktura har du också bokfört momsen, eller hur. Då ligger ju momsen där den ska ligga. Om kunden gått i konkurs och du inte får tillbaka pengarna, blir det en konstaterad kundförlust och då blir det 20% på summan som inte kunde betalas en moms du för tillbaka, men inte förrän kundförlusten är konstaterad, alltså.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

En stor kundfaktura i lten verksamhet är föremål för en långdragen tvist. Detta är ett AB och kontantmetoden gäller.

 

I förhandling med motparten medger denne betalningsansvar, men hävdar rätt till en mängd avdrag. Ser inte att detta löses innan bokföringårets slut, årsskiftet.

 

Hur hantera denna faktura för att undvika 

- krav oå momsinbetalning

- redovisning som intäkt 

då den alltså ännu inte är betald?

 

Om fakturan står kvar som kundfordran över årsskiftet skulle jag vara tvungen att göra stora extrainsättningar i ab:et för att mäkta med moms och vinstskatt, trots att det är osäkert att motoarten ens betalar under nästa år.