Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Obetalda kundfakturor som är betalda - eEkonomi

Jag hade 4 kundfodringar för 2015 som kom över till 2016 (helt med på det). De betalades i början av året 2016 via payson faktura. På något vis måste dessa vara missade av mig att bli markerade som inbetalda. Hur gör jag det? Jag har inga pengar kvar på payson då jag fört över dem till mitt förtagskonto och bokfört dem från 1929 till 1930.
6 SVAR 6
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Obetalda kundfakturor som är betalda - eEkonomi

Stämmer ditt saldo på 1930? 
Kan du bokföra fakturorna som betalda mot det kontot istället? 
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag tänker precis som Mallan ovan, att 1930 bör användas för att bokföra fakturorna som betalda. Kontrollera att saldot som finns på 1930 + saldot för inbetalningarna kommer stämma överens med vad som finns i verkligheten på kontot. 

Återkom om du har fler funderingar!

Ha det fint!

/Moa
Highlighted
NY MEDLEM

Alla konton stämmer. 1930 stämmer mot banken. 1929 stämmer mot kontot i Paypal och 1928 stämmer mot kontot i pyason. 

Det gäller 4st fakturor via payson. Kunden har alltså valt fakturaköp i webshopen (som Payson hanterar). Jag har fått pengarna av och när jag gåt in och kollar så ser det ut som om det ska stämma. En fakturas verifikationer ser ut såhär tex:
Kundfaktura: 
Konto 3051 kredit 440kr
Konto 3540 kredit 75,2kr
Konto 2611 kredit 128,8kr
konto 1510 debit 644kr

Förväntad inbetalning från payson faktura: 
konto 1510 kredit 644kr
Konto 1588 debit 644kr

Inbetalning: 
Konto 1588 kredit 644kr
Konto 1928 debit 644kr

Denna ligger ändå kvar som obetald kundfaktura.  Denna skickades och betalades under våren 2016. Tycker det är märkligt för jag får inte alls ihop det. 
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej!

Då misstänker jag att inbetalningarna av dessa fakturor, har matchats manuellt och inte mot de avsedda fakturorna. Om du tar ditt exempel där en inbetalning skett på 644 kr, och kollar vad inbetalningen matchats mot under Kassa- och bankhändelser. Det är inte så att inbetalningen är matchat mot en Övrig insättning? I så fall får du ångra den matchningen för att sedan matcha om inbetalningen, denna gången mot fakturan istället.

/Karl
Highlighted
NY MEDLEM

När jag går in under kassa - bankhändelser och sen kolla igenom 1928 kortbetalningar, payson direkt så ligger ingen av de summorna där. 

Så hur gör jag då? Det är bokfört enligt ovan. 
Highlighted
NY MEDLEM

Det finns dessutom inget att matcha mot. När jag tex gör en bankhändelse så finns det ingen faktura att matcha mot.