Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

Omboka från 2650 (Redovisningskonto för moms) till Skattekonto 1630

Hej!

Har gjort momsrapport för perioden Jan-Mar 2015.
Fick ett negativt värde, vilket innebär att jag skall "få tillbaka pengar".

Nu ligger det ett belopp på konto 2650 - Redovisningskonto för momsdebet.

Då en ombokning skall ske till skattekontot, konto 1630, är det enbart att göra en manuell verifikation på följande sätt:

2650 Kredit 10.000
1630 Debet 10.000

Så när jag sedan stämmer av mot mitt Skattekonto hos Skatteverket, så skall det stå att jag har tillgodo 10.000?

Om nu Skatteverket betalar ut detta till företagskontot (1930), bokar jag då enbart enligt följande sätt:

1930 Debet 10.000
1630 Kredit 10.000

Tacksam för en respons på mina resonemang!

~ Andreas

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07

4 SVAR 4
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

Du är inne på helt rätt spår! 🙂 
Brobyggarn
MEDLEM

Hej,

När jag ska göra detta, det första steget. 2650/1630. Då säger eEkonomi att jag inte ska göra manuella transaktioner på konto 1630. Ska jag göra det ändå?
Brobyggarn
MEDLEM

En andra fråga är om det spelar roll i vilken ordning jag gör saker. Jag tänker då på händelsen ovan, dvs boka om 2650/1630 samt händelsen där jag registrerar en överföring mellan egna konton, dvs från bankkonto till skattekonto. Jag får inte riktigt ihop detta.
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Brobyggarn!

eEkonomi reagerar på att du använder 1630 i en manuell verifikation, och tycker att du hellre kan använda funktionen för skattekontot via Kassa och bankhändelser. Där väljer du Skattekonto, klickar på Ny skattehändelse. När du lagt till händelsen kan du välja Matcha. Välj vilken typ av bokföringshändelse det gäller, i det här fallet Momsredovisning. Då skapas verifikationen 1630/2650 automatiskt. 

Du gör det i följande ordning;

1. Skapa momsredovisningen under Bokföring - Momsredovisning. Denna bokas mot 2650. 

2. Ombokningen från 2650 till 1630 sker, som jag nämner överst.

3. Betalar skatteverket ut pengarna till ditt företagskonto sker 1930/1630. Detta kan du också registrera via Kassa och bankhändelser.

Ha det fint!

/Moa