Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mahir Ismaiel
MEDLEM

Ombokning maskiner => inventarier med avskrivning ?

Hej på er! 

När jag gjorde bokslutet nu sist upptäcker jag att balansräkningen för posten "Maskiner och andra tekniska anläggningar" vart negativ (och varit så längre tid...) 
Jag har tittat igenom eEkonomi och upptäckt följande fel 

2019 köpte jag ett verktyg för 68123:-  - den blev bokförd som inventarie/verktyg på konto 1220 (manuell verifikation) - men när den registrerades som anläggningstillgång i eEkonomi hamnade avskrivningarna istället  på Maskin & andra tekniska anläggningar (1210/1219).
Avskrivningskontot 1219 är nu uppe i nästan detta belopp; -62444 - vilket är det som skapar negativ balansräkning i bokslutet och felmeddelande. 

Konto 1220/1229 innehåller dels detta verktyg men även andra verktyg som är korrekt registerade i anläggningstillgångar med korrekt avskrivningskonto. Detta konto har givetvis ett "överskott" på 68123:-

 

När jag i anläggningstillgångar försöker ändra "Tillgångstyp" från Maskin => Inventarie går det inte då transaktioner är gjorda och då måste samtliga avskrivningar tas bort. 

Min fråga är

1)  Kan jag omboka och i så fall hur ombokar jag?

eller

2) Måste jag ta bort alla historiska avskrivningar (3års avskrivning á 1892;-) och lägga in en klump?   Hur gör jag detta? 

 

Tack på förhand.

Mahir 

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Mahir!

 

Fråga 1:

I detta fallet så kommer du att behöva bokföra om detta med manuella verifikationer för att korrigera sina saldon på de använda kontona.

Kommande avskrivningar kommer också behöva bokas om manuellt för att påverka önskade konton.

 

Jag uppfattar dig som att det ska flyttas från konto 1210 till konto 1220 - rätta mig gärna om jag har missuppfattat 🙂

Om saldot på kontot är plus så konterar du enligt nedan:

1210 Kredit

1220 Debet

 

Fråga 2:

Skulle du vilja göra om anläggningstillgången kommer du behöva ångra samtliga avskrivningar från 3 år bak. Detta innebär att du behöver låsa upp alla år i programmet och programmet kommer genererar korrigeringsverifikationer på redan låsta år.

Vi rekommenderar inte att låsa upp redan låsta år utan att först kontrollera att du får göra detta med Skatteverket eller en redovisningskonsult.

 

Bäst är att istället hantera ombokning manuellt på de tidigare bokningarna.

 

Om något känns oklart eller om du har några fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till forumet.

Önskar dig en fin eftermiddag!

/Tinne