Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

awwd__
UTFORSKARE

Omföring av föregående års resultat - eEkonomi

Har börjat titta på årsavstämningen och kom bara till "Är resultatet för föregående år omfört till kontot för balanserat resultat?"

Så mycket förstår jag att syftet med checkpunkten är att konto 2099 (har AB) ska vara 0 när vi nu lämnar 2016. Bytte från Eget AB till eEkonomi skiftet 2015/2016 och bokade tydligen aldrig om föregående års resultat (2015) för jag har ett minussaldo på -45 531,33 kr på konto 2099.

Har nu surfat runt och hittar olika förslag om hur denna "omföring" ska gå till, t ex på sidan;
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/bokfora-foregaende-ars-resultat

Konkret, hur bokar jag bort saldot från 2099 (debet/kredit) och till vilket konto (både "Balanserat resultat" och "Eget kapital" föreslås under Årsavstämningen)?

/awwd
4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

I ett AB bokas resultatet upp på konto 2091 Balanserad vinst eller förlust enligt det beslut om vinstdisposition som fattats på ordinarie bolagsstämma.

Normalt sker en ombokning från 2099 till 2098 per 1 januari och sedan till 2091 efter bolagsstämma men i ditt fall kan du hoppa över detta steg denna gång.

MVH
Rolf
awwd__
UTFORSKARE

Tack. Så här?

2099 Debet 45531,33
2091 Kredit 45531,33

Det finns ett saldo på 2091, kan det vara korrekt eller är det ytterligare ett "fel"?

/awwd
Roffakab
CHAMPION

Hej

Ditt saldo på 2091 ska representera tidigare års balanserade resultat dvs 2014 och tidigare och med ovanstående bokning lägger du till 2015 års resultat.

Kontrollera att det gamla saldot finns noterat i 2015 (2014) års bolagsstämmoprotokoll.

MVH
Rolf
awwd__
UTFORSKARE

Stort tack Roffak,

Stämmer precis det, saldot på 2091 är det balanserade resultatet för 2014.

Problem solved,
/awwd