Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Lars-ÅkeU
MEDLEM

Omföring av ingående balanser

Hej!

Jag är inte så insatt i hur jag bokför ingående balanser. Missade att utföra den posten när jag avslutade år 2021.  Min verksamhet är av Hobbykaraktär och jag har inte hunnit få upp någon större omsättning och siffrorna är mest minus. Behöver nu ha hjälp med att kontera. Bifogar eekonomis förslag på kontering men vilka siffror skall vara i respektive kolumn?

LarskeU_0-1683696327826.png

Lars U
6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Hej, 

du ska debitera 2018 med det belopp som är nuvarande kreditsaldot och kreditera 2019 med nuvarande debetsaldot - båda dessa blir nu nollställda. Nettot av dessa båda för du in på 2010 så att verifikationen balanserar - dvs ställd dig i debetrutan på 2010 och tryck enter så fylls beloppet i automatiskt.

Så här blev det. Verkar det OK?

LarskeU_0-1683739880214.png

Lars U

Hej AnnicaL

Tack för svar.

Ser min kontering ut som den du föreslog?  Som du märker är jag novis på bokföring men ka alltid lära sig.

Lars

Lars U
AnnicaL
CHAMPION

Lite fel verkar det ha blivit då du har 19 kr kvar på 2018 - dubbelkolla beloppen och justera så att alla utom 2010 har ett nollsaldo.

Hej!

Jag såg det i efterhand efter det att jag låst året.  Nu går det väl inte att rätta, eller?

Lars U
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du kan låsa upp året under Inställningar > Räkenskapsår och IB. Markera året 2022 och klicka på redigera. Bockar ur rutan Lås räkenskapsår och spara så kan du justera konto 2018 och 2010 så du får det rätt. När du är klar så kan du låsa året på nytt.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim