Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Conny Johannesson
NY MEDLEM

Re: Omstart av eEkonomi utan filer.

Tack för all din hjälp Lisa. 

Jag kan dock med erfarenhet av hård uppläxning av skatteverket 😲, framföra att det är totalt förbjudet att skuldsätta bolaget för dina privata utlägg gällande köpet och finansieringen av bolaget med privata medel. 

Enligt skatteverket är detta dina privata skulder och inte bolagets. 

Din privata insats skall du den dag du eventuellt säljer företaget se till att du får tillbaka då. 

Har man trots detta gjort uttag, skall dessa återinföras eller (uttagskonto) nollas och uttaget belopp överföras till lön. 👍

Dessvärre kan jag även tillägga att det är strängt förbjudet att göra en omstart av bokföringsprogrammet! Fel och brister skall ändras med ny verifikation och inte tillåtet att starta om. Tydligen skäl nog att bli misstänkt för bokföringsbrott. 

Lisa Henriks
COMMUNITY MANAGER

Re: Omstart av eEkonomi utan filer.

Hoppsan, men vad bra att du hörde av dig till Skatteverket! Och tack för att du återkoppla i tråden med vilket svar du fick. 

Gällande omstarten så lagrar vi alltid de omstartade bolagen under Inställningar - Företagsinställningar - Arkiverade bolag. Skulle man som företagare få ögonen på sig så sparas allt, så det går inte att smita undan bara för att man har startat om 🙂