Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

UffeRestyle
MEDLEM

Omstart av räkenskapsår 2023

Hej alla!

Har en fundering och det är att när vi startade vår AB 2022 så tillförde vi ca 700000 kr i investering av varor. 
Jag har insett nu i efterhand att jag bokfört detta på helt fel konto. Det är bokfört på lån från närstående, långfristiga. Har insett nu att det skulle in på konto 2090, eget kapital om jag nu inte snurrat ihop allting.

 

Detta resulterar i som jag förstår det till dåliga siffror då det ser ut som att företaget har skulder istället för tillgångar och detta ser ju inge bra ut alls. 

Jag har försökt och flytta dessa till 2090 nu detta räkenskapsår men det blir bara mer invecklat. 

Så min fråga är helt enkelt, får jag göra en omstart av bokföringen för 2023? Det är inte låst, dock är momsdeklarationen skapad och inskickad.

 

mvh uffe

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Om bolaget har sålt varorna har detta genererat intäkter, om de i stället finns kvar är det varulager=tillgång. Men det är klart att det ni satte in extra utöver aktiekapitalet ska bokföras korrekt. Om det klassificeras som lån eller eget kapital (aktieägartillskott) påverkar inte tillgångarna eller resultatet, men det ger bättre soliditet (eget kapitals andel av totala tillgångarna) om det är aktieägartillskott. 

En omstart är absolut inte nödvändigt. Du ska göra en omkontering på samma datum som insättningen, eller per 231231. Om det ska vara aktieägartillskott ska ni skriva ett avtal om detta, besluta om det är villkorligt eller ovillkorligt vilket styr villkoren för eventuell återbetalning, och debitera lånekontot samt kreditera 2093 Erhållna aktieägartillskott. Det är inte fritt eget kapital och kan inte tas ut hur som helst. 

Enklast är helt klart att fortsätta betrakta det som ett lån från närstående.