Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Omv skattskyldighet, byggmoms - eEkonomi

Jag upptäckte nu att omv byggmomsen inte kommer med på momsredovisningen ruta 30 avsnitt D?

Trodde att att det bokfördes automatiskt när man bokför fakturan mot konto 4041?
Är det någon inställning som måste göras....eller bokar man momsen manuellt?
1 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar
ANSTÄLLD

Re: Omv skattskyldighet, byggmoms - eEkonomi

Eftersom säljaren inte har lagt på någon moms på fakturan är du skyldig att redovisa både den ingående och utgående momsen. Skapa en leverantörsafaktura och ange fakturabeloppet i rutan Totalbelopp. I Varav moms får det stå 0 kr, eftersom fakturan inte innehåller någon moms.

Sedan lägger du till två rader i konteringen. En med konto 2647 Ingående moms omvänd skattskyldighet varor och tjänster i Sverige, och en med 2617 Utgående moms omvänd skattskyldighet varor och tjänster i Sverige. På dessa rader anger du 25% av fakturabeloppet, 2647 i debet. 2617 i kredit. Själva fakturabeloppet konterar du på en tredje rad mot konto 4041 Inköpta tjänster i Sverige, omvänd skattskyldighet.

Visa lösning i originalinlägg

14 SVAR 14
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej!
På en leverantörsfaktura med så kallad byggmoms får man kontera momsen manuellt. När du gjort det på en faktura kommer momskontona föreslås nästa gång du registrerar en faktura från samma leverantör.
Highlighted
NY MEDLEM

Hej.
Hur gör man för att konta momsen manuellt?=/
Highlighted
NY MEDLEM

Hej.
Jobbar som snickare och har fått en faktura av en el firma där dom har använt sig av omvänd skatteskyldighet.
Hur ska jag gå tillväga med denna. Eller behöver man inte göra något?
mvh/ Karl

This reply was created from a merged topic originally titled
Fått en faktura med omvänd skatteskyldighet.
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag lägger ihop de här två trådarna så får vi det samlat på ett ställe.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
ANSTÄLLD

Eftersom säljaren inte har lagt på någon moms på fakturan är du skyldig att redovisa både den ingående och utgående momsen. Skapa en leverantörsafaktura och ange fakturabeloppet i rutan Totalbelopp. I Varav moms får det stå 0 kr, eftersom fakturan inte innehåller någon moms.

Sedan lägger du till två rader i konteringen. En med konto 2647 Ingående moms omvänd skattskyldighet varor och tjänster i Sverige, och en med 2617 Utgående moms omvänd skattskyldighet varor och tjänster i Sverige. På dessa rader anger du 25% av fakturabeloppet, 2647 i debet. 2617 i kredit. Själva fakturabeloppet konterar du på en tredje rad mot konto 4041 Inköpta tjänster i Sverige, omvänd skattskyldighet.

Visa lösning i originalinlägg

Highlighted
NY MEDLEM

Hej

Jag har bokfört en lev faktura med omvänd skattskyldighet och även betalt denna. Nu visar det sig när jag ska göra momsrapporten att jag räknat fel på momsen. Hur justerar jag detta?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej

Då kan du skapa en ny manuell verifikation i redovisningsöversikten där du bokar upp den moms som saknas på respektive konto.
Highlighted

This reply was created from a merged topic originally titled
Omvänd moms eEkonomi.

Hur bokför jag en leverantörsfaktura med omvänd moms i eEkonomi? Något speciellt att göra?
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej!
Jag slår ihop ditt inlägg med en tidigare tråd och hoppas att du får svar på frågan här. Har du fler funderingar är du välkommen att återkomma till oss!