Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Hanna Bergqvist CONTENT PRODUCER ‎2024-02-15 11:52 )
  • 10 Svar
  • 0 gilla
  • 3985 Visningar

Med hjälp av artikelkonteringar kan du styra vilka försäljningskonton som ska användas på kundfakturorna. Du väljer artikelkontering på respektive artikel och gör inställningarna under Inställningar - Artikelkonteringar.

 

Det finns ett antal standardartikelkonteringar från början i programmet som du kan använda och du kan även kopiera en befintlig eller skapa helt ny. Här följer en förklaring av de olika rutorna.

 

Momspliktig

Här anger du det konto som momspliktig försäljning inom Sverige ska bokföras mot. Den försäljningen redovisas i normalfallet i ruta 05 på momsredovisningen och kontot ska därför ha momskod 05.

 

Momsfri

Här anger du det konto som momsfri försäljning ska bokföras mot. Den försäljning som bokförs mot detta konto ska hamna i ruta 42 på momsredovisningen och kontot ska därför ha momskod 42. Detta konto används vid bokföring av normala kundfakturor om du i artikelkonteringen valt Moms 0%.

 

Momspliktig EU

Här anger du det konto som momspliktig försäljning inom EU ska bokföras mot. Försäljning inom EU blir momspliktig om kunden saknar VAT-nummer. Detta konto ska kopplas mot momskod 05. Om du inte har behov av att använda olika försäljningskonton för försäljning inom Sverige respektive inom EU kan du här ange samma försäljningskonto som du angett i fältet Momspliktig.

 

Momsfri EU

Här anger du det konto som momsfri försäljning inom EU ska bokföras mot. Försäljning inom EU är momsfri då kundens VAT-nummer finns angivet på kundfakturan, alltså när du fyllt i Momsregistreringsnr på kunden. Vid försäljning av varor ska kontot ha momskod 35 och då kommer försäljningsintäkten att hamna i ruta 35 på momsredovisningen. Vid försäljning av tjänster ska kontot ha momskod 39 och hamnar då istället i ruta 39 på momsredovisningen. Försäljning som bokförs på dessa momskoder kommer även att redovisas i den periodiska sammanställningen.

 

Export utanför EU

Här anger du det konto som momsfri försäljning till kunder utanför EU ska bokföras mot. Kontot ska ha momskod 36 och hamnar följaktligen i ruta 36 på momsredovisningen.

 

EU tredje part

Här anger du det konto som momsfri försäljning av varor enligt reglerna för mellanmans försäljning av varor vid trepartshandel ska bokföras mot. Kontot ska ha momskod 38, hamnar i ruta 38 på momsredovisningen och kommer även med i den periodiska sammanställningen.

 

Omvänd skattskyldighet

Här anger du det konto som momsfri försäljning av tjänster enligt reglerna för omvänd skattskyldighet ska bokföras mot, kontot ska ha momskod 41. Då du fakturerar enligt dessa regler kommer de fakturarader som har en markering i kolumnen Momsfri att bokföras mot det konto du valt här och hamnar i ruta 41 på momsredovisningen.

 

Du kan läsa mer om de olika rutorna på momsredovisningen på Skatteverkets sida: Fylla i momsdeklarationen » 

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 23-01-19

 

Kommentarer
UlriS_
UTFORSKARE

Jag säljer bl a tjänster omsatta utanför Sverige men köparna är i Sverige. (Bl a transporter som alltså är momsfria) Detta ska redovisas i ruta 40 på momsdeklarationen. Hur jag än gör kan jag inte få upp detta som ett alternativ i artikelkonteringen. De konton som jag har momskod 40 på kommer inte upp. Alternativet momsfri utanför Sverige finns inte heller som alternativ för försäljningskonto i artikelkonteringen. Att använda sig av "Momsfri EU" är ju felaktig eftersom det bara avser försäljning TILL köpare i EU.

Hur gör jag för att hantera detta?

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @UlriS_

Ett förlag är att skapa upp en artikel som är kopplad till ett försäljningskonto. När du sedan skapar en faktura kan du gå in i verifikationen och ändra momskod till 40. Alternativt kan du skapa upp ett eget konto kopplat till ruta 40 och sedan välja in det efter det att du skapat fakturan, genom att gå in och ändra försäljningskonto på verifikationen. 

Hoppas att fungerar för dig! Återkom annars 🙂
Marielle

UlriS_
UTFORSKARE

Jag har skapat en egen artikel och en egen artikelkontering knuten till den. Men när jag ska knyta försäljningskontot så går inte det. (Antar att det beror på att jag har momskod 40). Enda rutan som jag får upp mitt försäljningskonto i är "Export utanför EU". Och detta funkar ju inte eftersom mina kunder är i Sverige och när jag försöker använda denna kontering får jag istället upp felmeddelandet "Det finns inget matchande försäljningskonto på den artikelkontering som tillhör denna artikeln."

 

Det måste väl ända vara så att jag ska kunna lägga upp artiklar och artikelkonteringar som inte innebär att jag måste gå in och justera manuellt på varenda kundfaktura!!!??????

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @UlriS_

Jag vill bara meddela att jag har sett din kommentar! Jag ska prata ihop mig med en kollega som har bättre koll på det här än vad jag har och återkommer till dig så snart jag kan. 

Marielle 


Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER
(uppdaterad av Marielle Westberg CONTENT PRODUCER ‎2022-03-14 14:15 )

Hej igen @UlriS_

När du skapar en artikel och väljer tjänster ska du kunna välja ett konto som heter 3045. Det kontot ska vara kopplat mot ruta 40. 

 

konto.png

Fungerar det för dig?
Marielle

UlriS_
UTFORSKARE

Jadå, så lång går det bra. Men eftersom kunden som jag fakturerar är bosatt i Sverige så förväntar systemet sig ett försäljningskonto i rutan som hos mig heter "Momsfri" (hos dig ser den ut att heta "VAT exempt sales"). Och där kan jag inte få upp det kontot som alternativ.

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Förlåt, det är några inställningar som behöver göras på kunden för att det ska fungera. 

1. Gå till kundkortet och klicka på Lägg till avvikande adress under Leverans. 

2. Fyll i en adress utanför EU och bocka i Basera momsredovisning på leveransadress. 

3. Nu ska du kunna välja upp rätt konto på fakturan!

Marielle

UlriS_
UTFORSKARE

😆

Ja det var ju inte en helt självklar lösning...

UlriS_
UTFORSKARE

Nu har jag testat detta, och visst fungerar det nu när man fakturerar en utlandskörningar. Men tyvärr blir det ju ett "tvärtomproblem" istället. Nu kan jag ju inte fakturera momsbelagda körningar till denna kund. Visst kan jag hålla på och bocka i och ur rutan om momsredovisningen på kunden. Men det är ju inte en hållbar lösning. Snart har man gjort fel en gång och det faktureras felaktig moms och bokförs på fel konto. Just nu måste man hålla på och dubbelkolla på flera olika ställen så det blir rätt eftersom man gör en massa speciallösningar för att kringgå systemet.

Dessutom kan jag ju inte se vilket bokföringskonto som hamnar på fakturan förrän den är skickad, och då kan man ju inte ändra något utan måste korrigera eller kreditera (Jag vet att jag kan ändra bokföringskontot hos mig efteråt men eftersom det handlar om momsen och momskopplingen så är det ju inte justerbart vad jag kan se.) 

Ett annat alternativ är ju också att ha dubbla kunder för varje kund. Ett för momsfria körningar och ett med momsbelagda. Men det är inte heller en hållbar lösning.

Jag förutsatte ju att detta nya, smidigare systemet skulle vara mer flexibelt än "Administration". Det heter ju till och med "Smart"! Borde det då inte vara ganska smart att ha möjlighet att själv välja vilket konto som varje unik faktura-rad ska konteras till?

 

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej igen @UlriS_!

Jag förstår att det inte blir en optimal lösning och beklagar verkligen. Självklart vill vi att arbetet i programmet ska flyta på bra och att risken för fel ska hållas till ett minimum.

Jag skulle rekommendera att du lämnar ett förbättringsförslag till våra produktutvecklare. Det gör du direkt i Visma eEkonomi, genom att klicka på Feedback och förslag nere till vänster.

Vi flyttar nämligen idéhanteringen från forumet till våra produkter. Läs mer om det här >

MarielleWestberg_0-1647425005110.png


Mvh
Marielle