Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Franz_1
NY MEDLEM

Omvänd skatteskyldighet -eEkonomi

Jag får fakturor med omvänd skatteskyldighet och funderar lite...

Vad jag förstått ska jag då först lägga till moms samt sedan dra av moms i min bokföring? Verkar lite knäppt, men men - Hur konterar jag, är en försäljningskostnad jag får konto 6090? Antar att om jag bara konterar "rätt" så faller det ut rätt i min momsdeklaration.

Men, det blir ett 0-summe spel i det här fallet då jag ju som företagare drar av momsen. Först lägga på 25% för att sedan dra av 25%, varför?

Exempel, 1000sek på fakturan och det är en försäljningskostnad, dvs 6090 och moms 25% gäller på denna "förmedlingstjänst"
Hur konterar jag?

9 SVAR 9
burbage
NY MEDLEM

Gäller det en utlandsfaktura eller svensk? Är det en svensk ska du inte redovisa någon moms utan använda ett konto som heter omvänd skattskyldighet och som redovisas på en egen rad på momsdeklarationen. Är det en utländsk ska du redovisa som ett EU-inköp eller export-inköp och även där gäller att koppla kontot till rätt rad i momsdeklarationen
Franz_1
NY MEDLEM

Fakturan kommer från deras svenska kontor i Stockholm men tillhör ett EU-land (Uber i Holland).
burbage
NY MEDLEM

Står det på fakturan att det är omvänd skattskyldighet?
Franz_1
NY MEDLEM

Japp, det står så.

Hur kontera? Se min inledannde text i denna tråd.

burbage
NY MEDLEM

Såna saker brukar gälla byggföretag eller skrotinköpare. Det som du beskriver har jag aldrig hört talas om. Ring skatteupplysningen och fråga så får du rätt från början och slipper göra fel och göra om. 0771–567 567
Franz_1
NY MEDLEM

Hej igen,
hittar detta på Skatteverkets hemsida och som stämmer mycket bra med vad det hanldlar om  🙂

Företaget tar ut 20 procent i provision på beloppet som kunden betalar, som ersättning för sin förmedling. Det innebär i detta fall 6 000 kronor (20 procent av 30 000 kronor). Företagets tjänst är omsatt inom landet. Emma uppger sitt VAT-nummer till Företaget och ska därför redovisa utgående moms på sin utgift för Företagets förmedling. Momsen är 25 procent av i detta fall 6 000 kronor = 1 500 kronor, som hon ska redovisa i ruta 30. Motsvarande belopp ska hon redovisa som avdragsgill ingående moms i ruta 48.

Så min fråga igen, hur kontera för att det ska falla snyggt ut på ovan sätt per automatik i min momsdeklaration från Visma?

Mvh /Franz

kontera som ett EU inköp;

4xxx - inköpskonto med momskod 20 och

2614 - Beräknad utgående moms på förvärv från EG, 25% momskod 30 (25%) - kredit

2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet momskod 48 (0%) - debet

Förmedlingstjänst = EU-inköp?

Jag tänkte mig en försäljningskostnad, konto 6090 men då blir det alltså fel om momsen ska med som sagt.

Tack för ditt tålamod och för din hjälp.

funkar OM du sätter rätt momskod på det kontot