Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Omvänd skatteskyldighet när momsen redan finns på fakturan

Hej!

Jag är ganska ny på detta och hoppas att jag kan få lite hjälp. 

Jag tillverkar smycken och köper material från England. När jag köper betalar jag med mitt svenska bankkort online och får sedan en faktura (i £) med paketet när de skickar ut varorna.

Hur ska jag registrera den här fakturan? De har lagt på sin moms (VAT, 20%) på fakturan och nu vet jag inte hur jag kan registrera detta så att jag kan få tillbaka momsen? Vad för konto ska jag använda och ska jag använda omvänd skatteskyldighet här? Ett till "problem" i sådana fall är att Englands moms är 20%.

Jag använder Visma eEkonomi. 

Tacksam för svar!

//Marie
1 SVAR 1
CONTENT PRODUCER

Re: Omvänd skatteskyldighet när momsen redan finns på fakturan

Hej Marie!

För att kunna få tillbaka momsen så är det nog lättast att kontakta leverantören och fråga hur du ska göra för att få leveransen momsfri. Vanligtvis skickar leverantören en kreditfaktura och en korrekt faktura till dig.

På Skatteverkets sida: http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidhandelmedeulander/aterbetalningavmomsin... kan du läsa om hur du gör om du skulle vilja ha återbetalning av moms. Det finns lite kriterier som måste uppfyllas.

I annat fall bokför du hela beloppet som en kostnad, den utländska momsen är nämligen inte avdragsgill moms i Sverige. Du kan läsa mer om det här: Konto vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~