Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Öresavrundning matchning av leverantörsfaktura

Hej,
Jag sitter och byter från Zervant till Visma eEkonomi och tänkte fylla i alla årets händelser manuellt i Visma då en import av SIE4 filen från Zervant krånglar till det med andra nummer på konton som 2610 Utgående moms 25% och 3308 försäljning av tjänster till annat EU-land momsfri som inte finns i Visma utan heter något annat.  
Jag har inte så många händelser så jag kan stå ut med det.
Eller kan jag styra om kontona vid import? Visma säger bara att den kommer skapa dessa åt mig.

Jag har klistrat in alla bankhändelser och skapar kundfakturor för att matcha dessa på bankhändelserna. Första fakturan gick jättebra där jag fick frågan om öresavrundning då fakturan var ställd på 809 SEK pga öresavrundning då orginalsiffran var 808,51 SEK
I detta fall är det iTunes som betalar ut 808,51 SEK och jag fick hjälp med öresavrundning så det blev rätt i matchninen.

Nästa faktura samma sak men nu får jag inte hjälp med öresavrundningen längre och jag måste istället lägga till en en bokföringshändelse själv istället.
Orginalbeloppet var 1 286,33 SEK men fakturan blev avrundad till 1286,00 SEK och inbetalningen jag vill matcha är 1286,33 SEK.

Varför funkar inte det nu helt plötsligt? Kan jag stänga av öresavrundningen på fakturan?

/Claes
8 SVAR 8
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Öresavrundning matchning av leverantörsfaktura

Det där stör mig också. Jag har ofta detta problemet och har precis samma upplevelse: ibland föreslår programmet en transaktion på öresavrundningen, ibland måste jag skapa den själv. Enormt störande.
Förslag 1: ge oss möjlighet att stänga av öresavrundningen
Förslag 2: gör alltid så att om diff mellan kundfaktura och inbetalning är mindre än 1 krona så föreslå automatiskt en bokning på öresdiff-kontot vid matchningen
Highlighted
NY MEDLEM

Hej,
Jag undrar varför Visma supporten inte svarar på min fråga. Om hjälpen med öresavrundning bara kommer ibland så vill jag gärna veta varför och hur gör jag det manuellt om jag inte får hjälp?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej!

När du importerar en SIE-fil så kommer programmet att lägga upp de bokföringskontona som saknas i eEkonomi men som finns med i filen.
Det går tyvärr inte att styra om kontona vid själva importen. Om du manuellt skulle vilja lägga upp ett bokföringskonto gör du det under Inställningar - Kontoplan.

Eftersom inbetalningsbeloppet är större än själva fakturabeloppet så hanterar inte programmet det som en överavrundning. Istället får man välja Ny bokföringshändelse, Övrigt uttag - Egen kontering och boka kvarvarande belopp mot konto 3740, Öres- och kronutjämning. 

Det finns önskemål att man själv ska kunna välja om öresavrundning ska användas eller inte på fakturorna. Gå gärna in och skriv in ditt önskemål i tråden.

/Adelina
Highlighted
NY MEDLEM

Hej,
Om jag i detta fall får 1500,33 kr från iTunes har jag egentligen två alternativ känns det som.

1. Skapa en faktura mot iTunes som tyvärr blir öresavrundad och kommer därmed bli fel.
Jag matchar händelsen mot fakturan och sedan en "Övrig insättning" måste du mena? på 0,33 kr
1930 debet 0,33kr
3740 kredit 0,33kr och momskod 39

2. Jag struntar i att faktura skapa en faktura och gör en manuell verifikation
1930 debet 1500,33 kr
3048 kredit 1500,33 kr momskod 39

Vad rekommenderar ni? Det är prydligare med fakturor men lite mer strul med den här typen av försäljning av tjänster inom EU som är momsfri samt inbetalat belopp är det som ska faktureras.

När jag jämför en matchning av ett belopp t.ex. 1500,51 kr som fakturan då blir 1501kr men inbetalningen är 1500,51 kr och eEkonomi fixar detta åt mig med öresavrundning så finns ingen debet/kredit mot öresavrundning. Enbart konto 1930 och 3048. Hur går det ihop om jag måste öresavrunda själv mot 3740? Kan jag inte fylla på med kredit på 3048 och debet 1930 för de 0,33 kr?

/Claes
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej!

Du kan lägga upp kundfakturan i programmet, matcha fakturan mot en bankhändelse. Beloppet som blir kvar, 0.33 kr, matchar du mot Övrig insättning - Egen kontering och bokar summan mot 3740 precis som du skrivit längre upp i tråden.

Det funkar lika bra att lägga det som en verifikation, men vi rekommenderar alltid att man lägger upp kundfakturan i programmet. 

/Adelina
Highlighted
NY MEDLEM

Jag undrar hur det kommer sig att programmet automatiskt hanterar öresavrundningstransaktionen om det inbetalda beloppet är mindre än kundfakturans belopp, men inte om det är tvärt om? Om jag får in 23 öre för mycket betalt så hade det även då varit trevligt att  få det automatiskt bokfört på öresavrundningskontot. Jag har exakt samma problemställning - får inbelatningar från itunes, google osv där det skapas självfaktura som jag för enkelhetens skull bokför som kundfaktura i eEkonomi. Funkar smidigt, bortsett från det där med öresavrundningen som uppstår på varje faktura.
Hur har ni tänkt när ni gjorde det ena men inte det andra?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej!

Anledningen till att programmet inte föreslår öresavrundning är för att ibland har man fått in en klumpsumma som bankhändelse. När man matchar bankhändelsen mot en kundfaktura, så tror programmet att resterande belopp ska matchas mot andra fakturor.

Men jag kan hålla med att förslaget öresavrundning borde komma upp som alternativ. 

Jag kommer lägga detta vidare som ett förbättringsförslag!

/Adelina
NY MEDLEM

Hej! Jag plockar ut din kommentar till en egen tråd. Vi ser det som ett bra förbättringsförslag inför kommande versioner. /Annie

Du hittar den nya konversationen här: Lika hantering av öresavrundning - eEkonomi