Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Öresavrundning på leverantörsfaktura - eEkonomi

Har en leverantörsfaktura där belopp exkl moms är 1313,64
Moms: 230,88
Öresavrundning: 0,48
Tot att betala: 1545

Minbokföring:
2440: -1545 
2641: 230,88
6200 - Tele och post (gruppkonto): 1313,64
3740 - Öres- och kronutjämning: 0,48

Differensen blir noll så då är det väl bara att bokföra, men...

När jag ska bokföra detta kommer det upp en momskontroll:

"Momsen ser inte ut att vara bokförd korrekt. Vill du fortsätta?
Du kan bortse från den här varningen om det finns kostnader med olika momssatser på fakturan."

Ska jag bortse från detta eller vad gäller?
6 SVAR 6
Annie Karlsson
ANSTÄLLD

Hej!

Den här varningen kan du få om programmet inte tycker att momsbeloppet verkar stämma och då gör vi en kontroll på momssatserna 6%, 12% och 25%. I detta fallet verkar inte ditt momsbelopp stämma överens med någon av dessa momssatserna och det kan bero på att du har fått en faktura med olika momssatser.

Du får gärna dubbelkolla din fakturan om det är olika momssatser, för i så fall kan du bara bortse från denna varningen och gå vidare.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är bara en momssats, 25%.
Roffakab
CHAMPION

Hej

Står det angivet på din faktura vilket belopp momsen är beräknad på? Räknar man baklänges bör ett momsbelopp på 230,88 (25%) vara beräknat på ett kostnadsbelopp på ca 923,52. I så fall borde din faktura innehålla momsfria belopp på ca 390 (1313-923).

Bara ett tips.

MVH
Annie Karlsson
ANSTÄLLD

Precis som Roffak får jag inte heller momsbeloppet att stämma utifrån det totalbelopp du angav.

Om det inte finns någon momsfri del skulle jag nog rekommendera att du dubbelkollar med din leverantör och ev. ber om en ny faktura.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har fel och ni har rätt! Ser nu när jag tittar mer noggrant på fakturan att det är en post på 390kr som är momsfri.

Men nu blir ju frågan, lägger jag denna momsfria post på 6200 precis som den momsbelastade delen på 923,64kr?
Roffakab
CHAMPION

Hej

Det kan du göra. Det innebär att du får detta kontrollmeddelande varje gång liknande fakturor ska konteras/registreras.

Alternativet är att lägga upp ett nytt konto i 62XX gruppen som benämns och momskodas som momsfritt och där den momsfria delen konteras.

MVH