Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Överbetald faktura - skuld till kund - avstämning

Hej,

 

En kund betalade 40 kr för mycket på en faktura, så jag bokförde dessa på 2499 (Kortfristiga skulder) för att kunna återbetala. Kunden gjorde dock en ny beställning så jag instruerade honom att betala 40 kr för lite på denna faktura (388 kr istället för fakturabeloppet på 428 kr).

 

Nu till problemet. Ska matcha bankhändelsen 388 kr inbetalt. Tar den som inbetalning mot fakturan på 428 kr.  Väljer delbetalning och eEkonomi säger att jag har en avvikelse på 40 kr kvar att hantera (men belopp kvar att stämma av är 0?). Väljer "Ny bokföringshändelse", "Övrig insättning" och "Egen kontering" och 40 kr insatt belopp. Debet 40 kr läggs på Postgirot och jag väljer 40 kr kredit på 2499. Differensen blir 0, men belopp kvar att stämma av blir -40 kr?

 

Vad gör jag för fel?

 

/awwd

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

När du matchar inbetalningen ska du ange hela fakturabeloppet som inbetalt dvs 428 kr. Då blir fakturan registrerad som fullbetald och du får en differens i matchningen på -40 kr. Välj då ny bankhändelse/Övrigt uttag/Egen kontering och konto 2499. Då försvinner differensen och du kan bokföra.

 

Kontrollera sedan konto 2499 och att saldo blir nollat.

 

MVH

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack! Det hade jag inte lyckats klura ut på egen hand.

 

Och 2499 är nollat.

 

/awwd