Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Överföra expansionsfond från enskild firma till AB

Hej,

Min hustru har en enskild firma som skall tas över av vårt gemensamma AB.

Övertagandet genomfört 2016-01-16

Inför övertagandet har vi städat I enskilda firmans bokföring så att utgående balans ser ut såhär:

1930 Checkkonto:24502,36

2050 Avsättning till expansionsfond:24502,36

Ganska rent och fint alltså:-).

Min fråga är hur skjälva överföringen till AB skall hanteras?

Som jag förstått detta så skall jag för enskilda firmans deklaration för 2016 ange att expansionsfonderna I sin helhet återförts till firman samt att dessa inte skall beskattas av firman.

Jag för över pengarna på firmans checkkonto (gjort 2016-01-16) till AB:s checkkonto och fördelar sedan detta inkommande kapital som 78% övertag expansionsfond och 22% skatt expansionsfond. Är osäker på om jag uppfattat rätt samt vilka konton som skall användas.

Om jag sedan vill ta ut pengarna från den övertagna expansionsfonden vad gäller då?

Kan pengarna bara föras över till hustruns privata bankkonto från AB med motivering "avveckling av expansionsfond. Blir detta inkomst av kapital I hennes privata deklaration eller är de 78% av exp-fond att hänföra till eget kapital så att de inte enkelt kan tas ut AB?

1 SVAR 1
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Expansionsfonden överförs dels som balanserat resultat (78%) och dels som aktieägarens fordran på bolaget (22%). Så lämplig kontering i aktiebolaget borde bli:

1930 Debet (hela beloppet)
2091 Kredit (78%)
2893 Kredit (22%)

När det gäller uttag är jag lite osäker, men sett till valen av konton borde du kunna plocka ut saldot på 2893 utan problem, medan beloppet på 2091 beskattas som utdelning.