Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Soul7yes
UTFORSKARE

Överföring av förlust och saldo från förra året

Mitt AB har funnits sen 2019 men jag har bara haft Visma sedan nu i år 2021.
1. Det sammanlagda resultatet från 2019 och 2020 är förlust. Hur gör jag för att bokföra in det på 2021 för att få med den förlusten?

2. Saldot (på i mitt fall Plusgirot) per den 31/12, vart skall det föras in?

8 SVAR 8
CarinaEsp
CHAMPION

Nu är jag inte helt hemma på systemet som du använder, men så här brukar det vara i andra system:

Normalt så skapar man tidigare år när man startar upp systemet och läser in SIE-filer från det gamla redovisningssystemet innan man skapar nuvarande år. Men om året redan är skapat och påbörjat så ska det någonstans finnas ett ställe där du registrerar ingående balanser, dvs slutlig balansräkning för 2020. 

 

Tackar.

Visma är det första programmet jag har så ngn fil går inte att skapa. Allt tidigare är manuellt.

Det är just i Visma som jag undrar var och hur man lägger in det.

Tror att det snabbaste sättet är att kontakta supporten eller hitta manual till ditt program. Oftast så har man hjälp under F1-knappen (brukar vara en standard på de flesta program)

AnnicaL
CHAMPION

Vilket av Visma-programmen använder du? Ingående balansen läggs in på olika sätt i de olika programmen så om du inte redan fått hjälp av supporten kan du väl komplettera frågan med detta så kan jag tipsa dig. 

Visma eekonomi 

När du skapade ditt företag i eEkonomi skapade du ett räkenskapsår för 2021. Gå in under Företagsinställningar/Räkenskapsår och lägg in dina saldon från 2020 i kontofälten till höger: 

1920 Plusgiro (debet)

2081 Aktiekapital (kredit)

2091 Balanserad vinst eller förlust (debet)

2099 Resultat för år 2020

 

Hej,

 

Tack för det.

I min vy för "Räkenskapsår och IB" finner jag inga debet eller Kredit, det är bara en kolumn för siffror t.h. "Kontosaldo"
Nåt jag missat?

Nej då, inget du har missat! Debetpost = positivt belopp, kreditpost = negativt belopp.