Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Övergångsperiod Enskild Firma - AB

Hej!
Jag har just ombildat min enskilda firma till AB och i samband med det börjat bokföra AB:et i Visma e-ekonomi. Pga min okunskap drogs en del betalningar som ska bokföras i Aktiebolaget från det bankkonto som jag har använt till den enskilda firman. Hur gör jag när jag ska bokföra detta i aktiebolaget?
4 SVAR 4
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om inköpen gäller aktiebolaget registrerar du dem där. Tänk på att du måste kunna visa med kvitton och liknande att det verkligen är aktiebolagets kostnader och inte firmans.
Sen om aktiebolaget direkt ska ersätta firman så kan du bokföra det mot 1930 och föra över pengar från aktiebolagets konto till firmans.
Är det så att aktiebolaget ska ersätta firman vid ett senare tillfälle kan du bokföra detta mot 2893, skulder till närstående personer, kortfristig del så länge.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok! Tack för snabbt svar! Kan du utveckla "bokföra det mot 1930"? Dvs konto för både debet o kredit. Novis som jag är behöver jag ett övertydligt svar 🙂
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

För att bokföra mot 1930 går du in under Kassa- och bankhändelser, välj till exempel ditt företagskonto och klicka på knappen Ny bankhändelser.
Fyll i datum, eventuell referens och ange det utbetalda beloppet med minus. Klicka på Lägg till och Matcha.

Du får upp en lista på olika typer av utbetalningar och om ingen av dem stämmer med vad det är som köpts klickar du på Övrigt uttag och får på nytt upp ett gäng med förslag. Är det inget av de heller som passar för ditt inköp väljer du Egen kontering
Eftersom jag inte vet vad det är du har köpt kan jag än så länge inte ge något förslag på motkonto. Återkom gärna så försöker jag hjälpa till ytterligare.

Om du istället ska bokföra mot 2893 så går du på Bokföring - Verifikationer och klickar på Ny verifikation.
Lägg 2893 i kredit och därefter kostnadskonto och eventuell ingående moms i debet.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Toppen, tack! Återkommer om jag behöver!