Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

joc___
MEDLEM

Överlåtelse från Visma Enskild Firma direkt till AB i eEkonomi

Är det möjligt/lämpligt att överlåta min enskilda firma till AB samtidigt som jag byter program från Visma Enskild Firma till Visma eEkonomi?

Efter vad jag förstår så gjorde man tidigare en överlåtelse genom att göra ett övertag i progammet Visma Eget Aktiebolag, som då fixade med periodiseringsfonder och expansionsfond. Finns detta stöd även i eEkonomi?
1 SVAR 1
Annie Sten
ANSTÄLLD

Hej!
Ja om du arbetar i Visma Eget Aktiebolag finns det en funktion för Övertag av enskild firma. Det innebär att man fyller i ingångsvärden från firman till aktiebolaget.

Du har möjlighet att göra motsvarande sak med ingående balanser i Visma eEkonomi. Om du exempelvis har 2016 som första räkenskapsåret i Visma eEkonomi kan du lägga in ingående balanser via Inställningar - Räkenskapsår.

Har du periodiseringsfonder fyller du i så mycket som är avsatt och kvar för respektive år på tillhörande konto. Här kan du titta på en balansrapport från din enskild firma. 
När det gäller expansionsfond är det lite speciellt. Läs gärna mer om det i Överföra expansionsfond från enskild firma till AB

På följande länk kan du läsa mer om att Ombilda enskild firma till aktiebolag på Skatteverkets hemsida.