Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

PRELIMINÄRa rapporter trots låst år?

Året låses vid slutredovining av vinsten 8999 och 2069. Sen har jag dessutom låst året i inställningar, räkenskapsår och IB, dvs bockat för lås året och SPARat det.

Det står fortfarande PRELIMINÄR på alla rapporter.

 

Vad mer kan jag göra?

6 SVAR 6

Ta ut rapporter ur bokslutet istället. Där är de slutliga. Vet inte om det går att få bort det i eEkonomi.

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar. Jag har Visma eEkonomi Smart och där finns inget separat bokslut vad jag kan se. Så Rapporter under fliken Bokföring är den enda vägen!? 

Tror att det bara går att få ut preliminära rapporter ur bokföringen. Normalt sett gör man bokslutet i ett bokslutsprogram och Visma har det som ett tillägg.

 

Du kan ju skriva ut rapporten till excel och ta bort preliminär där om du vill.

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej @Fd medlem 

 

Du har gjort helt korrekt gällande låsning av din bokföring, dina rapporter borde inte visas som preliminära. Jag har återskapat det hos mig och då försvinner Preliminär från rapporten när jag låst året under Inställningar - Räkenskapsår och IB samt under mina företagsinställningar. En sak du kan dubbelkolla är att tidigare räkenskapsår under Räkenskapsår och IB  också är låsta, är dem inte det står preliminär kvar på rapporten. 

Återkom om det inte skulle fungera så får vi fortsätta felsökningen, det bör somsagt fungera enligt du gjort ovan. 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Huvudet på spiken!

Jag har importerat 2018 från den gamla kassörens Visma som SIE-fil och den blev olåst i mitt system! Jag låste den och vips var allting perfekt.

 

Stort tack och allt gott till alla som kom med funderingar

Vänligen Svante 

Hm. Illa om det inte går att skriva ut slutliga rapporter ur programmet. Har själv råkat ut för att Skatteverket ifrågasatt att det stått preliminär rapport i samband med en förfrågan och inskick av huvudbok. Om detta nu gäller alla rapporter typ verifikationslista, huvudbok m.m. Bokningarna i Visma Bokslut är ju dessutom inte fastställda då man när som helst kan bokföra igen.