Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

På vilka konton bokför jag bolagsskatt?

Har ett AB och precis betalat min bolagsskatt till Skatteverket. Skulle någon kunna ge ett konteringssexempel hur den ska bokföras?

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Camilo,
Utgår från att bolagsskatten från förra året varit uppbokad mot konto K 2510 samt mot skattekontot d 1630. Om så är fallet så bokar du bara motsatt håll, alltså D 2510 och K 1630. Betalningen till Skatteverket bokar du D 1630 och mot banken K 1930.

Mvh
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anibra,

Detta är första året jag gör vinst så har inte uppbokat något alls bakåt i tiden. 

Jag ska således boka vinst första gången från scratch. 

Hur gör jag då?

Mvh
Camilo

I den löpande bokföringen bokför du den preliminära F-skatten mot konto 2510 precis som det är beskrivet ovan.
Sen när du gjort ditt första årsbokslut gör du en skatteberäkning och då avräknas och bokförs den faktiska skatten som uppstår på  det resultat som ligger till grund för beskattningen
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har inte bokfört någon preliminär skatt då jag fick ett utlåtande från Skatteverket som sa att min preliminära skatt var 0 kr. 

Årsbokslutet är klart. Inkomstdeklaration 2 är inskickad. Bolagsskatten är inbetald. 

Då antar jag att det bara blir. 

1930 K
1630 D

Stämmer det?

Det stämmer bra det. Men i bokslutet bokades förmodligen en skatteskuld upp, eller hur? Den skulden bokar du sedan bort när du får slutskattesedeln
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hmm, nää. Bokade inte upp någon skatteskuld. Däremot är INK 2 uträknad och klar in i minsta detalj. (Talade med Skatteverkets handläggare). 

Vad behöver jag göra då i sådana fall?

OM det är så att du skulle betala in skatt för det avslutade räkenskapsåret så ska det ju framgå av resultatrapporten OCH årsredovisningen vilket resultat som företaget har efter årets skattekostnad, dvs att man har bokfört skattekostnaden i bokslutet. I INK2R redovisar du resultat- och balans och i  INK2S redovisar du ju resultatjusteringar exempelvis skatt och eventuella icke avdragsgillakostnader som ingår i resultat. Resultatet från INK2S är det resultat som flyttas till huvudblanketten INK2. Hoppas jag inte blev för krånglig nu 😉
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar. 

Yes, det där är lugnt. INK 2 och INK2S är ifyllda korrekt. Även årsredovisningen har rätta siffror. 

Frågan är om jag behöver bokföra det annorlunda (då jag inte bokade upp någon skatteskuld) eller om jag bara ska köra på:

1930 K
1630 D

..?

En skatteskuld ska enligt god redovisningssed framgå av redovisningen. Och redovisningen ligger ju till grund för inkomstdeklarationen och dess bilagor - så det är ju bra om dessa stämmer överens.