Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sir Thomas
UTFORSKARE

Påminnelse avgift på RUT fakturor med bank koppling

Hej

Vad jag kan se så hamnar påminnelse avgiften på överbetalning och minskning av RUT avdraget från skatteverket.

Dvs 60 kr i påminnelse avgift minskar RUT avdraget med 60 kr.

Altså påminnelse avgiften hamnar hos skatteverket och inte på firman.

Vi har bankkoppling så detta sker automatiskt.

Ska vi behöva skcka en enkom faktura för påminnelse?

 

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Sir Thomas!

 

I vilket skede är det som påminnelseavgiften påverkar skattereduktionen i programmet? Är det ex. när du skapar påminnelsen eller när du matchar inbetalningen? Använder du påminnelsefunktionen? 

 

Jag har försökt nysta i detta på mitt håll och har testat att skapa en kundfaktura med ROT/RUT-avdrag. När jag gör en påminnelse på fakturan med påminnelsefunktionen under Åtgärder - Påminnelse påverkar det inte skattereduktionen. Funderar på om det är i steget där du matchar inbetalningen från kundfakturan som det påverkas?

 

Såhär behöver du göra för att matcha inbetalningen rätt:

1. När du har fått betalt för fakturan och påminnelseavgiften går du in under Kassa- och bankhändelser och väljer Matcha.

2. Välj Inbetalning av kundfaktura och plocka upp fakturan. I rutan för Betalt belopp kommer hela kundfakturans belopp inklusive påminnelseavgift visas, men där ska du ändra till ursprungsfakturans belopp, dvs ta bort påminnelseavgiften. Orsak till differens ska ligga kvar som Delbetalning.

3. Nu har du ett belopp kvar att stämma av, vilket är påminnelseavgiften. Välj här Ny bokföringshändelse - Övrig insättning - Egen kontering och välj ett konto för påminnelseavgifter.

4. Bokför.

 

Om du gör enligt ovan ska du inte få någon ändrad skattereduktion.

Kvarstår problemet tänker jag att det är bäst att du tar kontakt med vår support, så att du kan visa hur du går tillväga. Det blir lättare att se var i arbetsgången det blir fel när vi kan se hur du gör från början till slut.

 

Hoppas att du får en fin helg!

/Tinne

Sir Thomas
UTFORSKARE

Hej

Har nu fått en inbetalning som jag vet har en påminnelse avgift på 60 kronor.

Den matchades inte utan jag var tvungen att klicka på inbetald kunfaktura och skriva faktura nummret och matcha

då visas ett belopp utan påminnelse avgiften men när jag klickar på rätt faktura visas beloppet med påminnelse avgift.

Klickar jag sedan på bokför så hamnar beloppet på skatteverket.

Nu var jag uppmärksam och sänkte beloppet med 60 kr och ficke en rest som kunde bokföras på påminnelse avgift.

Detta förfarande är inte bra skulle automatisk komma till rest bokföra de 60 kr som skiljer.

Betalar kunden in för mycket och man inte är uppmärksam händer samma sak.

Har kunden betalat för lite så går däremot inte RUT avdraget iväg.

Har nog blivit fel 20 gånger 60 kr tidigare under året.......

Kan inte hålla påmineelseavgifter i huvudet på 150 fakturor per månad.

Hej

 

Ber om ursäkt över att du fått vänta på svar men vi behövde bolla frågan internt innan vi besvarar.

 

Förstår verkligen att du vill undvika manuell hantering när du har så pass stor mängd fakturor varje månad och så här har vi tänkt:

 

Om du vid inbetalningen av kundens del + påminnelseavgiften väljer upp fakturan utan att ändra beloppet så minskas resterande belopp som Skatteverket betalar in på själva kundfakturan. Däremot så är det "rätt" belopp som kommer med i ansökningsfilen till Skatteverket. Om du sedan bokför betalningen från Skatteverket mot den inbetalda fakturan kommer påminnelsen att bokföras i det steget.

 

Bankhändelse matchad mot fakturan med fakturabeloppet+påminnelseavgiften

 

Beloppet som finns kvar att betala på kundfakturan (Skatteverkets del har minskats men i ansökningsfilen blir det rätt).

 

 

Verifikationen som sker vid slutbetalningen innehåller då påminnelseavgiften.

 

Det här är ett alternativ för för dig men tänk på att påminnelseavgiften då först bokförs i samband med att betalningen från SKV kommer in samt att det kommer se ut som att kunden betalat en högre del av fakturans belopp än vad de ska göra tills fakturan är slutbetald.

 

Hoppas att vårt förslag kan hjälpa dig och att du får en fin helg.

/Tinna