Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Räntefakturering i Visma eEkonomi

Funktionen räntefaktura i visma avendo eEkonomi, med text och uträkning vore fint.
85 SVAR 85
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej allihopa!

Jag har en uppdatering när det gäller idén om att ha en artikelrad som hjälper till att bokföra på korrekt konto.

Jag förstår att ni gärna sett att vi utvecklat artikelraden men som det ser ut i dagsläget så är det inget vi kommer att införa under 2017. 

Vi kommer självklart att återkomma här i tråden när vi har mer information om önskemålet.

Ha en fin dag!

/Lovisa 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men hur är det möjligt att detta inte prioriteras? Blir väldigt missnöjd över hur dåligt ni bemöter den här kritiken. Ni säger att den ska implemeteras men det händer inte. Tråden har funnits i väldigt många år och vi har stått ut med att göra detta manuellt.

Nu har i alla fall vi tröttnat, byter till Fortknox inom kort som verkar vara ett betydligt mer kompetent onlineverktyg för fakturering och hoppas att ni börjar lyssna på kunderna innan ni förlorar fler.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Wow, det är ju helt galet att så många kunder vill ha en funktion som återfinns i era andra produkter och har bett om det i FEM år och ni bara fullkomligt struntar i det? Det är oerhört tidskrävande att sitta och räkna själv! Jag rekommenderar min kund att byta till Fortnox efter att ha läst det här.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu har vi nytt år 2018 så då kanske ni kan ta upp det här med automatisk räntefakturering , eller kan vi åtminstone få ett svar varför ni inte gör det när så många vill ha det? tycker det är dåligt att ni inte lyssnar på era kunder
Skärpning nu
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Automatisk Ränteberäkning -eEkonomi Fakturering.

HejSkulle verkligen behöva automatisk ränteberäkning på fakturan och undrar varför inte det finns idag, det fanns ku i Spcs.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det undrar även jag!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej


Även jag önskar den funktion, snarast!


// Part

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Fakturera dröjsmålsränta - eEkonomi.

Hej.

Går det att lägga på dröjsmålsränta på en påminnelsefaktura?
Eller ska jag skapa en ny faktura med enbart dröjsmålsräntan och konterar jag det mot konto 8310 samt 3999?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Man skickar inte en påminnelsefaktura, utan man skickar en påminnelse. En faktura är en faktura och en påminnelse är en påminnelse och de två får inte beblandas. Räntefaktura skickar man när man fått betalt för då som först kan man räkna ut hur mkt ränta kunden ska betala. Däremot kan man skicka en sammanställning över den upplupna räntan om fakturan är obetalad.

Ledsen om jag är övertydlig, men det här är viktigt att klargöra.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej


Även jag önskar automatisk ränteberäkning, SNARAST


// Part

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag är i stort behov av denna funktion...
Framförallt för att rätta till en del kunder som tenderar att alltid dra över lite med betalningen...
HAK__1
UTFORSKARE

Wow! Riktigt gammal tråd, men även jag vill skriva under att denna funktion vore riktigt bra!
HAK__1
UTFORSKARE

Hej,

Jag har precis sett att om jag ska skicka en påminnelsefaktura så läggs kostnaden på 60kr till men det finns inte möjlighet att lägga till en till rad för att lägga till dröjsmålsränta.

Hur gör jag detta? 

(har kollat de andra trådarna men de verkar inte ha någon lösning)


Övrigt: Riktigt bra forum och alla moderatorer är underbara!

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-01-19

Hej!

Vad roligt att du uppskattar vårt forum! Tack så mycket! 🙂

Som standard bokför man dröjsmålsränta på konto 8310. För att du ska få detta att fungera smidigt i eEkonomi är det ett par inställningar du behöver göra.

Skapa en artikel under Försäljning - Artiklar, som du döper till ex. Dröjsmålsränta. I eEkonomi är det artikelns artikelkontering som styr hur beloppet bokförs. En artikelkontering kan enbart kopplas till ett bokföringskonto som har en momskod, vilket 8310 som standard inte ska ha. Detta eftersom det inte ska tas med i momsredovisningen.

För att komma runt detta kan du gör på två olika vis.

Alternativ 1: Välj artikelkontering Tjänster 0% moms på artikeln, detta gör du under Försäljning - Artiklar. Klickar på artikeln och välj Redigera. Då kommer dröjsmålsräntan att bokföras på konto 3044. Man får sedan manuellt boka om detta till 8310. Det gör man i sådana fall via en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Då bokför man:

3044 D
8310 K

Sedan är det klart. 

Alternativ 2: Gå till Inställningar - Kontoplan. Sök fram 8310 (bocka i Visa även inaktiva poster för att få fram det). Klicka på kontot och välj Redigera. Bocka i Aktiv. Lägg till momskod 42 på kontot och spara.

Gå sedan till Inställningar - Artikelkonteringar - Ny artikelkontering. Döp den till ex. Dröjsmålsränta. Under Momsfri till höger plockar du upp konto 8310. Spara. Gå sedan till din artikel Dröjsmålsränta under Försäljning - Artiklar. Öppna artikeln och lägg till din nya artikelkontering som heter Dröjsmålsränta. När du sedan fakturerar artikeln kommer detta att bokföras på konto 8310, du behöver alltså inte skapa någon manuell verifikation för att boka om saldot. Dock kommer saldot att komma med i momsredovisningen i ruta 42 vilket vi inte vill. Detta kommer du då behöva rätta till efter du har bokfört genom att gå till verifikationen under Bokföring - Verifikationer. Klicka på verifikationen som skapades och välj Åtgärder - Korrigera momskod. Välj Ingen momskod på konto 8310. Spara så är det klart.

Jag skulle nog köra på alternativ 2, då det kan bli rörigt och inte ser så snyggt ut att göra manuella verifikation som jag beskriver i alternativ 1. I alternativ 2 är det dock väldigt viktigt att man inte glömmer att plocka bort momskoden på verifikationen som skapas när du bokför fakturan.

Hoppas det var svar på din fråga.

Återkom om du har funderingar.

Gott nytt år!

Moa

Tack så mycket för snabbt svar! Ska den nya artikelkonteringen vara en vara eller tjänst?

När jag gjort detta så kvarstår dock problemet att jag inte kan lägga till en ny ruta när jag tryckt på påminnelse under Åtgärd (på fakturan Don ej blivit inbetald)

Hej Moa, Tack för ett bra och tydligt inlägg. Jag skulle bara vilja höra med dig då jag nu har skapat en faktura för dröjsmålsränta som du sagt enligt alt 2 ovan. Men förstår inte fullt ut hur jag går in på verifikationen och gör åtgärden - är det så att eEkonomi idag är ändrat för kan inte se något val "Åtgärder - korrigera momskod". Som det är nu på kundfakturan är konto 8310 valt med momskod 42 (0%). 

 

Tacksam för hjälp så det inte blir fel på momsredovisningen. 

Hej @Malin Magnusson 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Det har hänt lite sedan tråden skrevs. Tidigare behövde man klicka på Åtgärder - Korrigera momskod för att korrigera momskoden. Numera har processen förenklats. Istället kan du öppna upp verifikationen och gå till rutan för momskod på raden för 8310. Där kan du enkelt sudda bort kod 42 och lämna momskod blank och därefter spara verifikationen.

 

Jag vill även passa på att slå ett slag för Visma Påminnelse Direkt, som är en kostnadsfri tjänst från Amili (tidigare Visma Financial Solutions), där du får hjälp med att driva in betalningar för dina förfallna kundfakturor.

Vi fixar dröjsmålsräntan och all inkasserad dröjsmålsränta betalas automatiskt ut till dig. Läs mer här

 

Ha en härlig dag!

/Tinna

Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej HAQ,

Den nya artikelkonteringen för dröjsmålsränta ska vara en tjänst. 
Om jag tolkar din andra fråga korrekt så vill du lägga till artikeln för dröjsmålsränta på en förfallen obetald faktura som redan är utställd.
Det går inte, utan när du fakturerar en dröjsmålsavgift gör man det på en ny faktura.
Detta då dröjsmålsräntan beräknas på de dagar som kunden har passerat fakturans förfallodag.

Dröjsmålsräntan är om inget annat har avtalats 8 % över gällande referensränta enligt räntelagen.

Ha en bra dag!

/Cecilia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, har samma problem som HAQ. Man ska väl inte behöva sända en separat faktura på dröjsmålsavgift?? Den måste man ju kunna lägga till som en extra rad på påminnelsen! Borde vara lätt ordnat. 
Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej Strandell,

En separat räntefaktura/dröjsmålsfaktura skickar man först när den ursprungliga fakturan har betalats.

Detta då dröjsmålsavgiften beräknas på antalet dagar som kunden har passerat fakturans förfallodag vilket du inte vet antalet förrän fakturan är betalad och klar.
Alternativt så kan du ta med det på nästa faktura till kunden.


/Cecilia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. En liten fundering när det gäller att skapa en räntefaktura/dröjmålsfaktura. Hur räknar man fram hur mycke man ska debitera. förstår att de inte ligger nått inprogramerat i programet. Har följt din guide, men hur går man tillväga å göra fakturan. Är det faktura summan x 0,02 x antal dagar eller är det bara 8% på faktura summan som man får fakturera? Räknar jag rätt om jag gör följande till en kund som jag har.
faktura summa på 4208kr x 0,02=84.16kr x antal dagar det tog till fakturan var betalt. exempel 14 dagar - 1178,24kr

har jag förstått allt rätt?

mvh Håkan