Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Paypal i bokföring som ett konto - eEkonomi

Hej.
Jag har läst flera av era sidor och jag har försökt förstå mig på detta nu, så snälla skicka mig inte vidare till att läsa mer. Jag vill gärna ha respons på det jag tänker nu.

1. Jag vill skapa ett 1931 för paypal-konto , så att jag kan bokföra transaktionerna till mitt paypal., ska jag välja ett sparkonto eller valuta konto? Och behöver jag göra något mer sedan? 

2. Jag kommer att få in både eu-köp och sv-köp till paypal kontot, och jag har förstått att jag behöver bokföra dessa in olika. Stämmer det?

3. Kan jag göra så här när kunder köper från sverige och betalar in på paypal kontot?
TEX. 100 kr ( varav 20kr moms) och 5 kr i paypal avgift.

1931  (paypal-konto)                       debet 95 kr
3051  (försäljning varor 25% sv)     kredit 80 kr
2611  (utgående moms på försäljning inom sverige 25%)   kredit 20 kr
6045  (avgifter paypal)                    debet 5 kr

4. Och vilka konton ska jag välja vid eu- försäljning för moms vid ingående och utgående?

Jag bokför enligt kontantmetoden.

5. Sen undrar jag om jag gör rätt sedan vid överföring av pengar från paypal till mitt bank-konto? 
Kan jag göra klumpsumma överföring? Behöver jag då göra en klumpsumma överföring för det jag fått in i sverige? och en annan för det jag fått från eu-inbetalningar?
För att sen bokföra in det?

Kan man då göra så här: 

1931 kredit   ( det som jag tar ut från paypal-kontot)
1939 debet   ( det som nu kommer in på bank-konotot)

6. Jag har ställt in det i Paypal på att det ska komma in i svenska kronor alla inbetalningar, då behöver jag väl inte göra någon valuta omvandling i bokföringen?

Jättetacksam för svar!
Mvh 🙂
6 SVAR 6
ANSTÄLLD

Re: Paypal i bokföring som ett konto - eEkonomi

Hej!

1. Välj sparkonto
  2. Om du säljer till andra företag inom EU ska du inte redovisa moms på försäljningen, så bokföringen blir då annorlunda.
  3. Det ser bra ut!
  4. Om  det är varor du säljer använder du konto 3056 istället för 3051 om du säljer till privatpersoner. Momskontot blir samma som vid svensk försäljning. Om du säljer till ett annat företag inom EU kan du sälja utan moms. Då använder du konto 3058 för att bokföra försäljningen.
  5. Du bör bokföra överföringen på ett sådant sätt så du skulle kunna jämföra bokföringen mot kontoutdraget från banken. Du behöver inte dela upp överföringarna beroende på typ av försäljning. Konteringen ser korrekt ut.
  6. Om pengarna kommer till dig i form av SEK behöver du inte göra någon valutaomräkning.
NY MEDLEM

Hej. jag har fått hjärnsläpp.. på fråga 5. varför konterade jag mot 1939? är inte bank konto 1930?
ANSTÄLLD

Det beror på vad du valt, men 1930 är normalt det som används som bankkonto i bokföringen.
NY MEDLEM

Vad valde du för kontonummer när du la upp paypal kontot?
Du kanske har två olika bankkonton, ett för 1930 och ett för paypal?
NY MEDLEM

Jag kör första året i visma eEkonomi nu (tidigare bokfört med kassabok) och ska lägga in vårt paypal-saldo i ingående balans, har skapat konto 1931 för detta som ovan. Men på vilket konto ska man motkontera? 1930s ingående balans har jag motkonterat på 2010, kan jag lägga till paypal-pengarna här bara?
Exempel på hur jag tänker att jag ska lägga in IB i sådana fall (med 10kr på paypalkontot och 10kr på företagskontot)
1930  10
1931  10
2010  -20

Ser detta bra ut?
MODERATOR

Hej Mawa!

Innan du lägger in de ingående balanserna är det bäst att ha de utgående balanserna klara.
Sedan kan du även där använda 2010 som motkonto ja. 

Ha det gott!
/Sofia