Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Periodisera hyra med kontantmetoden - eEkonomi

Jag är nybörjare med ideell förening och funderar hur jag ska bokföra hyran över årsskiftet. Det är ingen moms på hyran och vi kör med kontantmetoden, räkenskapsår = kalenderår.
Har tre fakturor med fakturadatum 15/11 med hyra för jan,feb,mar. Januarihyran ska betalas i slutet av december,
övriga betalas nästa år. Januari måste jag rimligen periodisera då den betalas på "fel" år?, men behöver jag göra något med övriga månader?
Läste någonstans att programmet själv konterar om dem vid årsslutet, eller ska dessa konteras mot förbetalda hyror och konteras om nästa år?

Mvh

Andreas

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 23-01-18

9 SVAR 9
Roffakab
CHAMPION

Hej

Det finns två saker du behöver hantera, bokföring av fakturorna och periodisering av kostnader.

Bokföring

När du registrerat alla tre fakturorna kommer den första att bokföras vid betalning i december. Antar att konteringen då blir:

5010 Debet
1930 Kredit

Enligt reglerna för kontantmetoden ska alla obetalda fakturor (både kund och leverantör) vara bokförda vid räkenskapsårets slut. Det innebär att de två obetalda fakturorna ska bokföras som leverantörsskuld:

5010 Debet
2440 Kredit

Denna bokföring görs automatiskt i eEkonomi och man får en påminnelse i samband med Årsavstämning.

Periodisering

Som du konstaterat ska alla tre kostnadsposterna periodiseras till 2019:

2018-12-31 gör du en interimspost och nollar bort kostnaden från 2018 års RR:

5010 Kredit (3 belopp)
1710 Debet (Förutbetalda hyreskostnader)

Interimsposten kan du sedan lösa upp endera hela beloppet 2019-01-01 eller ta varje månad för sig jan-mars.

MVH
RoffaK


Stämmer bra men istället för att periodisera det manuellt så klicka på knappen "Periodisera" nere till vänster på själva verifikationen. 

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag behöver alltså bara klicka på periodisera så gör programmet dessa konteringar sen alltså. Hur blir det med en kundfaktura som löper över årsskiftet och förmodligen blir betalad i januari? Antar att programmet identifierar den vid årsavstämningen och gör detta automatiskt?

Klicka på periodisera så får du upp en ruta där du fyller i under vilken period den ska periodiseras. 

Sen kan du gå till manuella verifikationer och när du klickar på pilen vid ny verifikation så står det periodisering. Klicka där och bokför. Detta gör du alltså efter årsskiftet.
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Detta verkar bara funka på fakturor som faktiskt blivit betalda. Jag har periodiserat de två hyror som skall betalas i jan och feb men de försvinner inte från resultaträkningen för förra året som den som faktiskt är betald i dec gjorde då jag körde med periodisera knappen på den. Hur får jag bort dessa två hyror från förra årets resultat? De står som periodiserade men bokas inte om. Måste jag göra detta manuellt ändå?

Hej!
Kontrollera vilket datum du har på periodiseringen och att periodiseringen är genomförd. Det ser du lättast genom att öppna fakturan under Inköp - Leverantörsfakturor.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

hej, jag har samma problem som Magnus.

En hyresfaktura i december som avser jan-mars med förfallodag i januari som jag periodiserat hamnar enligt följande:

faktura belopp 5488 kr

Levskuld 2440 kredit 5488 kr

moms 2641 deb 1097 kr

It tjänst konto 6540  4390 kr


Borde inte levskulden möta upp med konto 1790 på 4390 kr


Jag ser ju att den år 2019 tar en kostnad på konto 6540 från konto 1790 med 1/3 av beloppet i januari.

//Leif

Här får jag ju kostnaden på båda åren
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är det bara att lägga in en bokföring:

6540  Kredit    4390 kr

1790 Debet     4390 kr

Hej Leif!

Har du periodiserat fakturan i eEkonomi? Är periodiseringarna genomförda om du kikar under Bokföring - Verifikationer - Kommande periodiseringar. Det fungerar bara att periodisera fakturor som är slutbetalda.

Vad har du satt för datum på periodiseringen?

Moa