Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Periodisera hyra med kontantmetoden - eEkonomi

Jag är nybörjare med ideell förening och funderar hur jag ska bokföra hyran över årsskiftet. Det är ingen moms på hyran och vi kör med kontantmetoden, räkenskapsår = kalenderår.
Har tre fakturor med fakturadatum 15/11 med hyra för jan,feb,mar. Januarihyran ska betalas i slutet av december,
övriga betalas nästa år. Januari måste jag rimligen periodisera då den betalas på "fel" år?, men behöver jag göra något med övriga månader?
Läste någonstans att programmet själv konterar om dem vid årsslutet, eller ska dessa konteras mot förbetalda hyror och konteras om nästa år?

Mvh

Andreas

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 23-01-18

9 SVAR 9
Roffakab
CHAMPION

Hej

Det finns två saker du behöver hantera, bokföring av fakturorna och periodisering av kostnader.

Bokföring

När du registrerat alla tre fakturorna kommer den första att bokföras vid betalning i december. Antar att konteringen då blir:

5010 Debet
1930 Kredit

Enligt reglerna för kontantmetoden ska alla obetalda fakturor (både kund och leverantör) vara bokförda vid räkenskapsårets slut. Det innebär att de två obetalda fakturorna ska bokföras som leverantörsskuld:

5010 Debet
2440 Kredit

Denna bokföring görs automatiskt i eEkonomi och man får en påminnelse i samband med Årsavstämning.

Periodisering

Som du konstaterat ska alla tre kostnadsposterna periodiseras till 2019:

2018-12-31 gör du en interimspost och nollar bort kostnaden från 2018 års RR:

5010 Kredit (3 belopp)
1710 Debet (Förutbetalda hyreskostnader)

Interimsposten kan du sedan lösa upp endera hela beloppet 2019-01-01 eller ta varje månad för sig jan-mars.

MVH
RoffaK


Stämmer bra men istället för att periodisera det manuellt så klicka på knappen "Periodisera" nere till vänster på själva verifikationen. 

Mvh