Hej Jag skulle vilja göra kundfakturor som bokförs som 12 separata fakturor för varje månad under perioden utan att behöva manuellt skriva in 12 stycken separata fakturor för de kommande 12 månaderna.
Jag hittar ingen sådan funktion förutom på leverantörsfakturor.
Jag har inte heller hittat något i inställningarna för kundfakturor eller har jag missat vart det skall göras i inställningarna?
Om inte hur ska jag göra för att slippa en massa onödigt jobb? (vill inte sitta och kopiera och klistra etc. det är lätt att göra fel!!)
Har jag tolkat det rätt, att du vill skapa en faktura men periodisera intäkten på 12 månader?
//L
Vad menar du med att kunden fördelar kostnaden?
//L
Bra, då förstår jag bättre.
Som egen mottagare av serviceavtal, får jag månadsvisa fakturor, inte en per år. Däremot är frågan om funktionen Avtalsfakturering finns i det eminenta programmet eEkonomi. Den funktionen finns i alla fall i Visma Administration och fungerar så, att man skapar en avtalsmall, en fakturamall, som med en enkel knapptryckning skapar en faktura varje månad utan att man behöver anstränga sig. Det enda man behöver komma ihåg är att det är dags att fakturera. Man får till och med en rad där det står vilken period fakturan avser. På så sätt får man in månatlig moms också. Jag tror det är den funktionen som skulle passa i det här fallet.
Tyvärr är min kunskap ringa avseende eEkonomi, men någon annan är mer än välkommen att ta över stafettpinnen från mig.
Lycka till med avtalsfaktureringen.
Med vänlig hälsning Lena
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.