Hej!
Då jag just insett att jag missat att periodisera en betald och bokförd leverantörsfaktura avseende företagsförsäkring för perioden 180201 till 190131 började jag leta runt i Vismas olika forum och hamnade här!
Jag hoppas verkligen på tips om hur jag skulle kunna utföra en periodisering av den delen av försäkringspremien som är betald under 2018, men som avser den första månaden av 2019 (190101-190131). Nästa gång det är dags att betala försäkringspremien kommer jag såklart göra rätt genom att välja att periodisera redan från början, men nu skulle jag behöva lite hjälp på traven för att genomföra en korrekt periodisering, eftersom det totala beloppet jag betalt till försäöringsbolaget överstiger 5000 kr.
Precis som Sussie och Sandra här ovan har jag kollat möjligheten att öppna min verifikation och sedan välja "Periodisera". Detta alternativ finns inte för mig. Verifikationen är skapad genom en matchning av leverantösrfakturan via kassa- och bankhändelser, och den ligger i en låst period. Fakturan betaldes 180326 och är bokförd på detta datum enligt kontantmetoden. (Försäkringsbolaget var sena med att få ut fakturan, därav det sena betalningsdatumet).
Om jag däremot tittar på registreringen av leverantörsfakturan (under Inköp - Leverantösrfakturor) så har jag där möjligheten att trycka "Periodisera" längst ner.
Så.... går det att göra något vettigt för att periodisera 1/12 av den totala försäkringspremien på 6100 kr, alltså 508 kr, på januari månad 2019, eftersom denna kostnad egentligen ska tillhöra det nya räkenskapsåret som ska starta 190101? (Jag är på gång med att lägga upp det nya året, men har inte gjort det än)
Eller är det för sent att använda periodiseringsfunktionen på leverantörsfakturan när betalningen redan är genomförd och bokförd och verifikationen dessutom ligger i en låst period?
Isåfall kanske det hela istället går att lösas manuellt som det talas om ovan?
Jag har väl kommit så långt att jag inser att det är kontona 6310 och 1790 som skulle bli involverade, men hade varit SÅ tacksam för tydlig hjälp med hur jag på enklaste vis, i enighet med god redovisningssed, får försäkringskostnaderna på rätt redovisningsår.