Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Periodisering i efterhand - eEkonomi

Hur gör jag för att periodisera en redan bokförd faktura?
Det står i hjälpen att man ska öppna verifikationen och välja Åtgärder - Periodisera, men det valet finns ju inte
14 SVAR 14

Syftet med periodisering är att intäkten/kostnaden redovisas i rätt period. Det kan du lösa genom manuell bokföringsorder utan att ändra din fakturering

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen!
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Sussie!

Gäller det en leverantörsfaktura? 

Öppnar du fakturan under Inköp - Leverantörsfakturor? Och det är där du inte har Åtgärder - Periodisera?

Är det samma sak om du går via Bokföring - Verifikationer, klickar på verifikationen och väljer Öppna, finns där Åtgärder - Periodisera?

Du kan såklart göra det manuellt också så som Mikael nämner.

Återkom gärna så kikar vi vidare!

Ha det fint.

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Gammal tråd men jag har nu samma problem, jag kan inte välja periodisera när jag trycker på åtgärd?!
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Sandra, 

Jag har samma fundering som min kollega Moa ovan. Är det en verifikation du inte får detta valet på eller är det en leverantörsfaktura? 
Om det är en verifikation, hur är denna skapad? Är den skapad under BokföringVerifikationerNy verifikation
Får du isåfall valet på leverantörsfakturorna under Inköp - Leverantörsfakturor eller är det samma problem oavsett? 

Vi kikar gärna vidare på det så du är välkommen att återkomma. Om inget annat så kan du även som Mikael skrev bokföra periodiseringarna med manuella verifikationer. 

Ha en fin dag!
/My 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My och Moa!
Jag har saknar precis som Sandra och Sussie i denna tråd möjlighet att klicka för att periodisera en verifikation i efterhand. Har sammanställt mina fakta nedan och hade varigt evigt tacksam om ni kunde hjälpa mig på traven.

Vänliga hälsningar, 
Maria
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 
Då jag just insett att jag missat att periodisera en betald och bokförd leverantörsfaktura avseende företagsförsäkring för perioden 180201 till 190131 började jag leta runt i Vismas olika forum och hamnade här!

Jag hoppas verkligen på tips om hur jag skulle kunna utföra en periodisering av den delen av försäkringspremien som är betald under 2018, men som avser den första månaden av 2019 (190101-190131). Nästa gång det är dags att betala försäkringspremien kommer jag såklart göra rätt  genom att välja att periodisera redan från början, men nu skulle jag behöva lite hjälp på traven för att genomföra en korrekt periodisering, eftersom det totala beloppet jag betalt till försäöringsbolaget överstiger 5000 kr.

Precis som Sussie och Sandra här ovan har jag kollat möjligheten att öppna min verifikation och sedan välja "Periodisera". Detta alternativ finns inte för mig. Verifikationen är skapad genom en matchning av leverantösrfakturan via kassa- och bankhändelser, och den ligger i en låst period. Fakturan betaldes 180326 och är bokförd på detta datum enligt kontantmetoden. (Försäkringsbolaget var sena med att få ut fakturan, därav det sena betalningsdatumet).

Om jag däremot tittar på registreringen av leverantörsfakturan (under Inköp - Leverantösrfakturor) så har jag där möjligheten att trycka "Periodisera" längst ner.

Så.... går det att göra något vettigt för att periodisera 1/12 av den totala försäkringspremien på 6100 kr, alltså 508 kr, på januari månad 2019, eftersom denna kostnad egentligen ska tillhöra det nya räkenskapsåret som ska starta 190101? (Jag är på gång med att lägga upp det nya året, men har inte gjort det än)

Eller är det för sent att använda periodiseringsfunktionen på leverantörsfakturan när betalningen redan är genomförd och bokförd och verifikationen dessutom ligger i en låst period?

Isåfall kanske det hela istället går att lösas manuellt som det talas om ovan?

Jag har väl kommit så långt att jag inser att det är kontona 6310 och 1790 som skulle bli involverade, men hade varit SÅ tacksam för tydlig hjälp med hur jag på enklaste vis, i enighet med god redovisningssed, får försäkringskostnaderna på rätt redovisningsår.

Sofia Johansson
ANSTÄLLD

Hej MK!

Ser att du hittade knappen Periodisera på leverantörsfakturan. Det är den du ska använda. Fyll i önskat belopp att periodisera, första periodiseringsdatum och antal månader så bör din fråga lösa sig. 
Precis som du skriver så är det 1790 som används som standard, men klickar du på den lilla knappen till höger i det fältet finns ett par andra periodiseringskonton att välja på om du har något annat du önskar.

Du periodiserar själva kostnaden, du har använt 6310, så att betalningen gjorts gör ingenting 🙂

Ha en trevlig dag!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar Sofia!
Jag har nu försökt att göra periodiseringen med hjälp av knappen "Periodisera" på leverantörsfakturan enligt instruktionen ovan. Jag vill periodisera försäkringsbeloppet 508 kr för januari månad 2019 dvs första periodiseringsdatum 190101 och en månad. Det går finfint till en början, efter att ha sparat i den första rutan ser jag periodiseringen på den betalda fakturan med kursiv text. Men det verkar som att jag sedan måste klicka "Spara" en gång till, och då protesterar eekonomi enligt följande: 
"Det finns 1 fel. Förfallodatum får inte vara tidigare än dagens datum."

Periodiseringen går således inte att genomföra på detta vis, och jag tänker att den väl då får göras som en manuell verifikation istället. 

Blir det då rätt om jag någon av de sista dagarna på år 2018 gör en manuell verifikation som jag döper till något i stil med "Periodisering av försäkringskostnad, fakturanr XXXX"
1790 D
6310 K

Och sedan, när det nya redvisningsåret börjat, 190101, gör en manuell verifikation enligt följande:
1790 K
6310 D

Eller har jag missat något grundläggande här? 
Isåfall är jag evigt tacksam för hjälp såhär i årssammanställningstider!

Vänliga hälningar, 
Maria

Sofia Johansson
ANSTÄLLD

Hej MK!

Anledningen till att du får information om att "Förfallodatum får inte vara tidigare än dagens datum" när du skapar en leverantörsfaktura är för att du har aktiverat en bankkoppling till ditt eEkonomi.
Det är ingen fara att ha den på dagens datum då programmet bokför enligt fakturadatum och betaldatumet. Förfallodatumet spelar således ingen roll för bokföringen i eEkonomi.
Det är mest överblicken i listvyn under Inköp - Leverantörsfakturor som kan se lite missvisande ut för din del tills att fakturan registreras som betald i så fall. 
För att få så enkel och smidig överblick (och att hitta lätt, annars är det ju en djungel) så rekommenderar jag att du skapar fakturan via leverantörsfakturor och inte som manuell verifikation, bara välj dagens datum så kan du ändå bokföra den och genomföra periodiseringen därifrån 🙂

Ha en trevlig dag och Gott Nytt År! 

/Sofia 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar! 
Tyvärr måste jag medge att jag inte är helt med i det sista resonemanget. Som jag skrivit tidigare så är ju leverantörsfakturan för länge sedan betald och bokförd (i mars månad 2018). Då ska jag väl inte skapa en ny leverantörsfaktura? Det jag försökte göra var att periodisera med hjälp av den ursprungliga leverantörsfakturan.

Vänliga hälsningar, med hopp om att kunna lösa detta och få ett Gott Slut 😉

/Maria 
Sofia Johansson
ANSTÄLLD

Hej igen MK!

Den fakturan du har skapat redan - vad har den för fakturadatum? Har du den redan inlagd i programmet? 
Låg den som utkast innan eller under obetalda leverantörsfakturor? 
Oavsett så bör du kunna ha dagens datum som förfallodatum, men ändå ett äldre fakturadatum (t.ex i mars månad). Fakturdatumet och betaldatumet är ju de som spelar roll.

Hoppas du fick ett gott slut och har en bra början på året! 🙂 Någon gång kommer vi fram till en lösnig:)

/Sofia
Mapkus
UTFORSKARE

Jag har också försökt mig på att periodisera en redan bokförd leverantörsfaktura i efterhand, och det ser ju ut att gå bra, eEkonomi säger att den ska lägga upp en lång serie med verifikationer. Dock ser jag inga periodiserings-verifikationer efter att jag har sparat periodiseringen. Tar det ett tag innan de dyker upp? Jag valde att periodisera en kostnad med startdatum 2018-12-07, idag 2019-01-07.

Hittade listan med kommande periodiseringar på leverantörsfakturan och Genomför-knappen finns där när man har klickat på en av dem 🙂