Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
MODERATOR

Re: Periodisering i efterhand - eEkonomi

Hej MK!

Anledningen till att du får information om att "Förfallodatum får inte vara tidigare än dagens datum" när du skapar en leverantörsfaktura är för att du har aktiverat en bankkoppling till ditt eEkonomi.
Det är ingen fara att ha den på dagens datum då programmet bokför enligt fakturadatum och betaldatumet. Förfallodatumet spelar således ingen roll för bokföringen i eEkonomi.
Det är mest överblicken i listvyn under Inköp - Leverantörsfakturor som kan se lite missvisande ut för din del tills att fakturan registreras som betald i så fall. 
För att få så enkel och smidig överblick (och att hitta lätt, annars är det ju en djungel) så rekommenderar jag att du skapar fakturan via leverantörsfakturor och inte som manuell verifikation, bara välj dagens datum så kan du ändå bokföra den och genomföra periodiseringen därifrån 🙂

Ha en trevlig dag och Gott Nytt År! 

/Sofia 
Highlighted
NY MEDLEM

Tack för svar! 
Tyvärr måste jag medge att jag inte är helt med i det sista resonemanget. Som jag skrivit tidigare så är ju leverantörsfakturan för länge sedan betald och bokförd (i mars månad 2018). Då ska jag väl inte skapa en ny leverantörsfaktura? Det jag försökte göra var att periodisera med hjälp av den ursprungliga leverantörsfakturan.

Vänliga hälsningar, med hopp om att kunna lösa detta och få ett Gott Slut 😉

/Maria 
Highlighted
MODERATOR

Hej igen MK!

Den fakturan du har skapat redan - vad har den för fakturadatum? Har du den redan inlagd i programmet? 
Låg den som utkast innan eller under obetalda leverantörsfakturor? 
Oavsett så bör du kunna ha dagens datum som förfallodatum, men ändå ett äldre fakturadatum (t.ex i mars månad). Fakturdatumet och betaldatumet är ju de som spelar roll.

Hoppas du fick ett gott slut och har en bra början på året! 🙂 Någon gång kommer vi fram till en lösnig:)

/Sofia
Highlighted
NY MEDLEM

Jag har också försökt mig på att periodisera en redan bokförd leverantörsfaktura i efterhand, och det ser ju ut att gå bra, eEkonomi säger att den ska lägga upp en lång serie med verifikationer. Dock ser jag inga periodiserings-verifikationer efter att jag har sparat periodiseringen. Tar det ett tag innan de dyker upp? Jag valde att periodisera en kostnad med startdatum 2018-12-07, idag 2019-01-07.
Highlighted
NY MEDLEM

Hittade listan med kommande periodiseringar på leverantörsfakturan och Genomför-knappen finns där när man har klickat på en av dem 🙂