Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Vlad__
MEDLEM

Periodiseringsfond visas för 2008 och 2009, borde väl vara 2018 och 2019?

Jag har just börjat arbeta med årets Deklaration och Årsredovisning för mitt aktiebolag. 

 

I modulen, under bokföringsvärden, visas "Periodiseringsfond vid 2008 års taxering" och "...2009 års taxering". Vilket är lite märkligt, då jag grundade bolaget år 2014. 

 

I bästa fall har Visma bara skrivit fel på årtal. Alternativt är det något mer som blivit knasigt. Någon mer som råkat ut för detta? 

5 SVAR 5
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag kommer skapa ett ärende på detta hos oss för att se vad som kan ha gått fel, jag kommer skicka ett mejl till dig också så fortsätter vi felsökningen den vägen. 🙂 

Ha en fin dag! 
/My 

Hej,

 

Jag blev kontaktad av er support, jag skickade in efterfrågade skärmbilder, men jag har ännu inte fått någon lösning. 

 

Man ser i kontoplanen att serien av periodiseringskonton är lite olika namngivna, vartefter Visma skapat några i taget.

 

Och just kontona för 2018 och 2019 har dessutom fel årtal, vilket syns tydligt om man kollar på hela serien. 

 

Lite beroende på hur länge till er felsökning tar, så funderar jag på att manuellt justera namnen på alla mina periodiseringskonton, så jag kan komma vidare med mitt arbete.

 

Men då är frågan om det uppstår några följdfel, samt om Visma kommer skriva över dem om/när en central rättning väl kommer.

Hejsan! 

 

Det går bra att ändra kontonas namn manuellt, det kommer inte påverka något annat i deklarationen. Du får självklart själv välja namn men namnen på kontona enligt BAS-kontoplan är 2128 - Periodiseringsfond 2018 och 2129 - Periodiseringsfond 2019

 

/My 

Ok, jag kan fixa för min del.

 

Men om min baskontoplan innehåller fel, utan att jag själv har ändrat i den tidigare, så lär den vara lika fel för alla andra också.

 

Så ni bör fortsätta arbetet med felsökning och rättelse.

Hejsan! 

Toppen, då kan du arbetade vidare! 🙂 

Ja detta är inte ett allmänt fel utan något som verkar påverka få av användarna i Visma eEkonomi, det är absolut ett pågående arbete och något vi kommer fortsätta felsöka kring för att lösa. 

Ha en fin onsdag! 
/My