Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

awwd__
UTFORSKARE

Periodisk sammanställning - fakturadatum vs bokföringsdatum?

Följande hände mig;

 

28 september 2020 fakturerade jag en österrikisk kund med VAT-nr 3386 kr för varor. Fakturan betalades 1 oktober varefter leveransen skedde.

 

Några dagar in på oktober tog jag ut den periodiska sammanställningen för september ur eEkonomi. Den innehöll försäljningen på 3386 kr och skickades in till Skatteverket.

 

I januari 2021 gör jag kvartalsmomsen för Q4 2020 och skickar in. Här fanns nu försäljningen på 3386 kr med vilket skulle visa sig bli ett problem,

 

Fick nu i början på mars tre st "Övervägan om beslut om förseningsavgift" för min periodiska sammanställning för okt-dec 2020...

 

Det visar sig att SKV inte gillar att det finns upptagen momsfri EU-försäljning i momsredovisningen som inte motsvaras av inlämnade periodiska sammanställningar för samma period.

 

Kollar med Visma och tydligen hämtar den periodiska sammanställningen sitt innehåll utifrån fakturadatum och momsredovisningen går ju på det bokförda datumet (=betalningsdatum). Sålunda hamnade mina 3386 kr i septembers periodiska sammanställning och okt-dec momsredovisning.

 

 

 

Är detta ett fel i eEkonomi eller gjort utifrån någon logik jag inte förstår?

 

/awwd

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 230316

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Överlåter rutinen och logiken i rutinen till Visma men tycker inte du ska behöva betala någon förseningsavgift.

 

Vore jag som du skulle jag gå in och "rätta" momsdeklarationerna för 3:e och 4:e kvartalet 2020. Ta bort denna försäljning från momsdeklarationen oktober-december och lägg in den i momsdeklarationen för juli-september. Då stämmer SKVs automatiska kontrollräkning av periodiska sammanställningar med inlämnade momsdeklarationer och dom kan avsluta sitt övervägande.

 

MVH

RoffaK

Skatteverket hävdade tidigare (8 år sedan) att om man har import/export till EU kan man inte ha kontantprincipen i momsredovisningen. Detta är väl ett resultat av detta då dom nu kan samköra registren bättre

 

My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Precis som ni är inne på så är det som gör att det blir fel i rapporteringen att Periodisk sammanställning tar med fakturor på fakturadatum även om de är bokförda eller ej. Medan momsredovisningen tar med försäljningen först när bokföring har skett.

Bokför man enligt Faktureringsmetoden hade det inneburit att Periodisk sammanställning och Momsredovisning redovisats i samma period. Då all försäljning direkt blir bokförd när du har Faktureringsmetoden och skapar en faktura. Medan det vid Kontantmetoden först blir bokförd när fakturan markeras som betald. 

Ett annat alternativ om ni är kvar i kontantmetoden, är om ni istället hade redovisats moms årsvis, så hade inte problemet uppstått. 

För mer information om du bör använda kontantmetoden eller faktureringsmetoden, samt hur ofta du ska redovisa moms, hänvisar jag dig vidare till Skatteverket för beslut. 

 

Vad gäller Visma eEkonomi så är ingen funktion stängd, vilket innebär att det idag går att skapa periodisk sammanställning vid kontantmetoden. Men du bör kontrollera vidare med Skatteverket hur det ska hanteras av er som företag så ni får till rätt inställningar för just er. 🙂 

Hoppas detta kan ge lite klarhet i vad som skett och varför. 
Ha en fin måndag! 
/My