Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Visa Bankgiro eller Plusgiro på kundfaktura

När jag använder VISMA ekonomi och skriver en faktura får jag endast upp mitt bankkonto. Jag vill att kunden skall betala via mitt bankgironummer. Hur gör jag?

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 240328

8 SVAR 8
Bertil73
MEDLEM

Kan du förklara mer hur du menar, "var" kommer endast ditt bankkonto upp?

Annars står ju alla dina tillgängliga betalningsalternativ på fakturan när den är utskriven. Vad som står där fyller du i under Företagsinställningar->Grunduppgifter, längst ner.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Fredrik
När jag beställer en fakturautskrift står det att kunden skall betala till mitt kontonummer (kontonumret är utskriven på fakturan). jag vill att mitt bankgironummer skall stå där (utskrivet på fakturan).
Pacsac
CHAMPION

På kunden (kundregistret) skall det anges Primärt företagskonto

Om man anger bank- check... konto (aktiv bankkoppling) så kommer kontonumret att skrivas ut på fakturorna


bättre förklaring;

På kunden (kundregistret) skall det anges Primärt företagskonto

anges bankgironumret på fakturan

Fd medlem
Inte tillämpbar

Detta är ju faktiskt rätt illa...

 

Om det på kunden anges "PlusGiro" så står det "bankkontonummer" på fakturan. Om man anger "Primärt företagskonto" står det "PlusGiro".PlusGiro.jpg

 

Hej @Fd medlem

Det som du får välja i den listan på din bild är vilket konto som kund ska betala till och som ska synas på fakturan, de konton du kan välja på är de konton du lagt upp under Inställningar Kassa och bankkonton och du har alltså två konton upplagda vad jag kan se, ett du kallar Företagskonto och ett du kallar Plusgiro. När du väljer något av dessa konton så kollar programmet direkt på vad du har angett för bankkontonummer under Kassa och bankkonton på det upplagda kontot. Väljer du däremot Primärt företagskonto så kollar programmet i första hand på de uppgifter du har under Inställningar - Företagsinställningar, har du varken Plusgiro eller Bankgiro upplagt där så kollar programmet i andra hand på vilket konto du markerat som det primärt företagskonto under Kassa och bankkonton och hämtar då detta kontots bankkontonummer.

Det spelar alltså ingen roll vad kontot under Kassa och bankkonton har för namn/benämning eller om det heter Plusgiro, det är ändå det kontonummer du lagt in på kontot som programmet kollar på. Vill du att programmet ska hämta Plusgirot du har i dina företagsinställningar istället så behöver du välja Primärt företagskonto på kunden. 🙂 

Ha en fin måndag! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det går inte att lägga in ett bankgironummer utan att ta bort bindestreck eller lägga till nollor i början då BG endast har 7 siffror. 

Vid val av betalning till BG visas således ett BG konto som inte går att tyda 00xxxxxxx.

Mvh L

Hejsan!

Det låter som att du försökt ange bankgironumret på ett bankkonto under Inställningar - Kassa och bankkonton, kan det stämma? 
Ditt bankgiro lägger du upp under Inställningar - Företagsinställningar i Visma eEkonomi och för att detta bankgiro ska synas på dina kundfakturor kontrollerar du att du har rätt inställning på kunderna. Du kan gå till Försäljning - Kunder - Redigera kunden och under Betala ska Primärt företagskonto som konto att betala till. 

Återkom om något känns oklart! 
/My