Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-02-23
14:31
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-02-23
14:31
Preliminär resultaträknining och balansräkning
Varför står det preliminär resultat- och balansräkning.
Jag har gjort bokföring, deklaration och låst den för 2018.
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-04-08
Svara
5 SVAR 5
2019-02-24
09:24
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2019-02-24
09:24
Har du låst hela räkenskapsåret också, inte bara månaden december? Gå in under Inställningar/Räkenskapsår och redigera 2018 så kan du bocka i en ruta där vilket låser hela året.

Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-02-27
10:44
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2019-02-27
10:44
Hej Inga!
Anledningen till att det står Preliminär på din utskrift av Balans- och resultaträkningen är att räkenskapsåret inte är låst. Detta kontrollerar du, precis som Annica skriver, under Inställningar - Räkenskapsår.
Det man ska tänka på är att även tidigare år (alltså inte bara aktiva året) ska vara låsta. Du bockar i rutan för Lås bokföringsår på alla år. Skriv sedan ut rapporterna igen.
Ha det gott!
/Sofia
Anledningen till att det står Preliminär på din utskrift av Balans- och resultaträkningen är att räkenskapsåret inte är låst. Detta kontrollerar du, precis som Annica skriver, under Inställningar - Räkenskapsår.
Det man ska tänka på är att även tidigare år (alltså inte bara aktiva året) ska vara låsta. Du bockar i rutan för Lås bokföringsår på alla år. Skriv sedan ut rapporterna igen.
Ha det gott!
/Sofia
2019-04-15
06:11
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2019-04-15
06:11
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Låsa bokföring i e-ekonomi.
Hej! Jag har låst bokföringen t o m december 2018. När jag skriver ut resultat- eller balansräkning står det dock fortfarande att den är preliminär. Hur gör jag för att låsa hela 2018 så att rapporterna inte är preliminära längre?
Hej! Jag har låst bokföringen t o m december 2018. När jag skriver ut resultat- eller balansräkning står det dock fortfarande att den är preliminär. Hur gör jag för att låsa hela 2018 så att rapporterna inte är preliminära längre?

Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-09-12
14:49
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2019-09-12
14:49
Har samma problem. Alla år är låsta - men 2018 står rapporterna ff som preliminära. Varför och hur löser man det?
2019-09-17
08:31
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2019-09-17
08:31
Hej Helene och musli,
Precis som min kollega Sofia skriver ovan så beror det på att något/några räkenskapsår inte är låsta - kontrollera att även tidigare år verkligen är låsta. Får ni inte det att fungera rekommenderar jag att ni kontaktar oss så hjälper vi er gärna.
/Kristina
Precis som min kollega Sofia skriver ovan så beror det på att något/några räkenskapsår inte är låsta - kontrollera att även tidigare år verkligen är låsta. Får ni inte det att fungera rekommenderar jag att ni kontaktar oss så hjälper vi er gärna.
/Kristina