Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Presentkort som vinst/gåva - eEkonomi

Bokas upp som kostnad 5911 debet och motkonto kredit 2421 ej inlösta presentkort. Så långt är jag med. När kunden sedan kommer in i butiken och köper en vara/tjänst då debiterar jag först 2421 och något försäljningskonto för att eliminera 5911 eller hur? Men min fråga är: ska jag inte boka upp någon försäljningsmoms eller kan jag rakt av kreditera ett försäljningskonto med samma belopp som debiterats 5911?? Har ett aktiebolag.
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Den här har jag klurat på en stund...

Normalt säljer man ju presentkort och då blir det 1910/2421 när man säljer presentkortet och 2421/3040/2610 (t ex) när någon utnyttjar ett presentkort.

Det känns som att när man ger bort ett presentkort är det en reklamkostnad, men vinsten är ju egentligen den vara kunden sedan köper med kortet som betalning och t ex värdecheckar hanteras normalt som kassarabatter, så det är inte helt självklart. Jag skulle tro att du kommer undan med 5911/2421 vid en eventuell revision :-). 

Vid uthämtandet av varan är det dock enklare 2421D och "uttag ur lager" K. Eftersom du inte fått betalt för varan föreligger ingen omsättning och ingen moms ska redovisas.

//Tina

Nettan5
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra inlösen av presentkort som vi gett ut skänkt.

Har en restaurang som gett bort presentkort som en vinst vid frågesporter som man kan använda till mat och dryck hos oss. Hur ska detta bokföras?