Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Privat insatt kapital - eEkonomi

Startade ett Aktiebolag med 50' i aktiekapital. Satte kort därefter in privat kapital (1miljon). Köpte sedan rätten till en Camping som är kommunens från den tidigare arrendatorn för 900'. Jag vill ha tillbaka min privata insats skattefritt genom att utnyttja den årliga vinsten ett par år framåt innan jah betalar företagsskatt. Revisionsfirman kallar insatsen Goodwill. Känns inte rätt. Vad göra?
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Själva köpet av rätten till arrendet skulle väl i och för sig kunna falla under goodwill. Om revisorn sa det borde du kunna lita på det. Det låter lite logiskt, åtminstone i brist på andra alternativ :-).

Vad gäller din insats av pengar finns några alternativ:

Om du lånar in privata pengar i ditt AB kan du antingen bokföra dem på 2893 (skulder till närstående). Det blir då som en egen insättning i bolagen som du kan är som helst kan ta ut utan att det påverkar vare sig resultat eller skatt för bolaget ej dig personligen. Du får bara tillbaka dina egna redan skattade kontanter.

Om du vill ha ränta kan du istället lägga upp det som ett lån till bolaget.

Ett tredje alternativ är att göra ett villkorat aktieägartillskott. För detta alternativ har jag dock inte koll på alla regler som gäller när du vill ta ut pengarna igen, men du kan säkert söka info på t ex skatteverkets hemsida. 

//Tina