Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Privat utlägg för dator och skrivare

Hejsan, har köpt en dator och skrivare för privata pengar och vill nu bokföra detta. Hur lägger jag in detta?

Har en enskild firma.

1 SVAR 1
ANSTÄLLD

Svar: Privat utlägg för dator och skrivare

Hej! 

Detta har vi en färdig funktion för om du har ett kvitto du vill bokföra tillsammans med verifikationen som jag tror skulle kunna hjälpa dig i din hantering av ditt privata utlägg. 
Under Inköp - bildunderlag kan du ladda upp ditt kvitto eller om du vill använda vår app Visma Scanner för att föra över en bild på kvittot direkt till eEkonomi med hjälp av din mobil. Du kan läsa mer om hur du hanterar appen Visma Scanner i vår skrivna hjälp. 

När kvittot har laddats upp kan du klicka på bildunderlaget och börja kontera upp inköpet. I ditt fall kan du alltså i kolumnen "välj bankkonto" välja Betalat med egna pengar, då bokförs köpet på konto 2018 -  Övriga egna instättningar. Sedan väljer du en kostnadstyp som passar för inköpet du gjort, hittar du ingen färdig kostnadstyp du tycker passar kan du välja kostnadstypen Egen kontering och själv välja ett konto det ska bokföras på. Du kan också lägga in momsen på köpet i rutan för "Avdragsgill moms" så hämtar programmet automatiskt ett momskonto. 

Har du fundering på vilket konto du ska använda så hittade jag information på Redovisa rätt gällande Datorer och datorutrustning: 

"Löpande bokföring Datorer och datorutrustning kan räknas till företagets anläggningstillgångar och bokförs i så fall som inventarier, maskiner och inventarier - inköp. Här kan konto 1250 Datorer användas. Om datorer och datorutrustning däremot räknas som korttidsinventarier eller inventarier av mindre värde utgör de i stället förbrukningsinventarier och bokförs i kontogrupp 54 Förbrukningsinventarier och förbrukningsmaterial." 

Hoppas detta hjälper dig på vägen, återkom om något känns oklart 🙂 
/ My