Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Urban56
UTFORSKARE

Problem med årets resultat

Plötsligt ser balansräkningen ut så här

 

Skärmavbild 2022-02-04 kl. 22.10.07.png

 och  8999 har försvunnit Jag kan läsa att det ska vara 53580 som beräknat resultat men varför finns inte 8999 kvar. Och varför blir jag inte av med den ingående summan på 367, 69 och som inte hör till något konto vad har hänt?

På resultaträkningen syns det inte heller.

Där ser det ut så här:

Skärmavbild 2022-02-04 kl. 22.17.28.png

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning,

/Urban

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Hej

den differens du har i ingående värdena beror på att du bokfört något på 2020 efter att det årets resultat bokförts. Kanske någon sent inkommen leverantörsfaktura som du bokfört på ett datum före 2021. Det torde du kunna hitta om du går tillbaka till senaste verifikationerna på förra året. 

 

8999 kan du aldrig hitta i balansräkningen, det är ett resultatkonto för årets vinst. Din balansräkning ser definitivt ut som att du inte har bokfört årets resultat för 2021 på kontona 8999 och 2099 men du måste börja med att rätta det första felet. 

Lycka till! 

Ja, som Annica skriver så får du börja med att hitta felet från 2020. Det är lite klassiskt att det kommer in en leverantörsfaktura i efterhand speciellt om du är snabb på att göra bokslut. För att undvika detta felet igen så är det viktigt sen när allt stämmer igen att du låser 2020.

 

Om du använder dig av bokslutsdelen i eEkonomi så bokförs skatt och resultat där. Du måste exportera transaktionerna därifrån till bokföringen. Men som sagt först måste du korrigera 2020 och reda ut den posten, den måste troligen nollas på 2020 och sen läggas upp på 2021 istället.

 

Egentligen är inte detta så himla svårt men väldigt lätt att du trasslar in dig i alla korrigeringar. Om du har någon redovisningskonsult att kontakta så hade hen kunna lösa detta smidigt åt dig.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack för era svar

Jag fick Corona strax efter att jag hade skickat in frågan så jag har inte hunnit titta på på bokslutet igen.

Jag gör det när jag har tillfrisknat och återkommer

Hej Urban56!

 

Det var tråkigt att höra att du fått corona. Jag hoppas att du tillfrisknar snart och att svaren du fått av våra grymma champions kan hjälpa dig när du är tillbaka på banan igen.

 

Krya på dig!

/Tinne