Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Problem med balansräkningen i årsredovisningen - eEkonomi

Hej, 

Jag har bokfört årets resultat (2017) och bokat om resultatet till 2018-01-01. Håller i detta nu att titta på den Preliminära balansräkningen, Eget kapital

2016

Bundet eget kapital 
Aktiekapital                   50 000

Fritt eget kapital
Balanserat resultat     −15 305 
Årets resultat                12 018

2017

Bundet eget kapital
Aktiekapital                   50 000

Fritt eget kapital
Balanserad vinst eller förlust          -9 696
Vinst eller förlust föregående år .   12 018
Årets resultat                                  30 419


Fattar ingenting. Vart kommer - 9 696 ifrån? Balanserad vinst eller förlust borde väl vara - 3 287? (Vilket även gör att årets resultat borde vara 27 132)

Mvh
Camilo
21 SVAR 21
Fd medlem
Inte tillämpbar

Något har bokförts på de konton som ingår i balanserat resultat, se i huvudboken.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okey, vilka nummer börjar de kontona på?

Mvh
Camilo
Fd medlem
Inte tillämpbar

Konto 2091 - 2098

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!

Nu förstår jag lite mer. Under förra året tog jag in en delägare som nu äger 50 % av aktiebolaget. 

Då aktiekapitalet är 50 000 kr la han in sin del på 25 000 kr. Transaktionen bokfördes på konto 2093 kredit 1930 debet. 

Balanserat resultat  −15 305 
Aktieägartillskott 25 000
Balanserad vinst eller förlust 9 698

Jaha, vad ska jag göra nu då? Bara lägga till den Balanserad vinst eller förlust 9 698 i balansräkningen och skicka in till Bolagsverket?

Mvh
Camilo
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om den nye delägaren ska äga 50!% så köper han för sina 25000 50% av de aktier du äger.
Då är den betalnnng han gör till bolaget dina pengar.
För om 2093 debet och 2893 kredit och skriv ett avtal/avräkningsnota på försäljningen och du kan ta ut pengarna för de är dina egna

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förstår. Nja alltså, då bolaget både hade låg omsättning plus litet eget kapital var det tack vare honom som vi nu har stabilt eget kapital. Så vi har kommit överens om att inga pengar ska tas ut.

Vad gör jag nu angående årsredovisningen?

Mvh
Camilo
Fd medlem
Inte tillämpbar

1) gör honom till 50 % ägare genom att överlåta hälften av aktierna till honom i ett avtal.
2) pengarna är fortfarande dina så om du vill lämna dem som ett sktieägartillskott så skriver du ett sådant avtal med bolaget och låter pengarna stå

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

I årsredovisningen ska du bara speca egna kapitalet i förvaltningsberättelsen

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael,

Både 1 och 2 gjordes i somras. 

Så nedanstående är korrekt då?

2017

Bundet eget kapital
Aktiekapital                   50 000

Fritt eget kapital
Balanserad vinst eller förlust          -9 696
Vinst eller förlust föregående år .   12 018
Årets resultat                                  30 419

Mvh
Camilo
Fd medlem
Inte tillämpbar

En balanserad förlust på 15 305 som får ett tillskott på 25 000 måste då vändas till en balanserad vinst på 9 695 - fel tecken i resultatdispositionen ( låt dig inte luras av ngt tecken i balansrapporten )

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okey, 

Hur vänder jag den då?

Mvh
Camilo

2093 är normalt sett aktieägartillskott, villkorade eller ovillkorade. Och det är ju möjligt att initialt hantera hans tillskott som just ett tillskott (dom kan även ske från andra än aktieägare). Sedan skriver ni ett avtal där han köper din halva av aktierna för typ 1 kr. Hans tillskott skall då vara ovillkorat (vilket hanteras på samma sätt som inköp av aktier i hans K10:a). Och vips så har du 50 % som du köpt för 25 000 kr och han har 50 % som han köpt för 25 001 kr. 
Alla sätt är möjliga och det är inte lätt med bokföring. Och du kan i princip aldrig göra om en inskickad årsredovisning. Lycka till..
Fd medlem
Inte tillämpbar

Precis, men allt det där är gjort. Transaktionen bokfördes på konto 2093 kredit 1930 debet. 

Då borde väl den här uppställningen vara korrekt?

2017

Bundet eget kapital
Aktiekapital                   50 000

Fritt eget kapital
Balanserad vinst eller förlust       (-) 9 696
Vinst eller förlust föregående år .   12 018
Årets resultat                                  30 419

Ser ju ok ut. Balanserad vinst eller förlust innehåller alltid även 2093 som då påverkar fritt eget kapital under den benämningen. Föregående års resultat är ju vad det är och även årets. I årsredovisningen så bör det framgå under resultatdisposition att det ingående balanserade resultatet (som då består av både gamla och föregående års resultat) även påverkats av ett tillskott. Men summorna blir ju rätt så vitt jag kan se.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Undrar dock varför aktieägartillskottet tas upp som Balanserad vinst eller förlust?

Nu ökar ju bolagets vinst under året. Resultatet blir att vi får betala bolagsskatt på pengarna för aktieägartillskottet. 

Ska det vara såhär? Hur löser jag det?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej
Bolagets skattemässiga resultat påverkas inte sv sktieägartillskott

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Mikael,

Det låter bra. 

Men varför tas mellanskillnaden upp som Balanserad vinst eller förlust då?

(Kanske jag som missförstår begreppet, men låter som om det tas upp som en vinst)

Mvh
Camilo
Fd medlem
Inte tillämpbar

Därför att det är det samlingsnamn som används som standard i den resultatdisposition som ska finnas i bolagets förvaltningsberättelse.
Aktieägartillskott anses som redan skattade medel - som tillförs bolaget - för att de kommer in "utifrån" precis som bolagets aktiekapital gjorde vid bolagets bildande, därför ska det intew beskattas utan tas in i bolaget balansräkningen

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

....via balansräkningen.

Grundregel: det som bokas mot balansräkning (kto 1010-2999) påverkar bara just balansräkningen. Inte resultatet och därigenom inte heller bolagets skatter. Vissa saker som bokas bara i balansräkning kan däremot påverka andras skatter, t.ex. fysisk person/ägare som tar utdelning. Att aktieägartillskott hamnar där det hamnar beror på att det räknas som fritt eget kapital. T.ex. så kan ju ett villkorat aktieägartillskott återtas när man åter har resultat som tillåter det. Detta då utan skatteeffekt för återtagaren. Ett ovillkorat aktieägartillskott kan däremot inte återtas utan räknas som en del av anskaffningskostnaden för ägarens/tillskottgivarens aktieinnehav.  Bokföring är, oavsett vad reklamen för diverse molnlösningar visar, inte lätt. Framförallt så är skatte- och momsregler väldigt snåriga.