Hej! Har använt Mamus Business Software och ska nu övergå till Eekonomi Pro. Har förstått att det är lite krångel med SIE-4 filer (hela räkenskapsår/bokslut) som ska importeras. Har fått instruktioner av Mamut att:
"Ni har förmodligen använt kontoplan BAS2011 i Mamut och på Visma eEkonomi är det bara EUBAS kontoplan som gäller. Jag har dock kollat lite närmare på detta och det verkar som att det går att gå runt detta felet genom att ta bort raden med "KRTYP" i filen. Man kommer då få en varning om att denna uppgift saknas vid import, men det går att ignorera!
Vid importen får man sedan information om att exempelvis 4011 kommer skapas då det inte existerar. Även kund och leverantörsfordringar kommer att bokas bort från 2440 till 2448 då dessa saknas i reskontran i eEkonomi, Detta är tydligen samma för alla kunder som läser in en SIE-fil som har saldo på 1510 eller 2440
Vad som är viktigt att tänka på är att aktivera och konfigurera verifikationsserier i eEkonomi innan ni gör inläsningen av SIE-Filen,om ni har verifikationsserier i er fil och för att inte siffrorna ska krocka med varandra så behöver du ställa in detta först ifall det är så i ditt fall!"
Jag sitter med SIE-filerna och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Framförallt det i fetstil ovan. Kan ni hjälpa mig?
Mvh
Linn
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-08-29