Hej,
Sitter i en studentkommitté där jag som kassör måste se till att bokslutet i en under-kommitté (vi kan kalla den Tigerkommittén) har gjorts på rätt sätt. Fick precis in deras preliminära bokslut och insåg att problem uppstått.
Problem 1: Tigerkommittén har registrerat försäljningsintäkter på ett eget-skapat konto 1520. Vid försäljning har Tigerkommittén bokfört på följande sätt:
1510 D
1520 K
När pengar kommit in:
1510 K
1930 D
Problem 2: Det har uppstått problem under året där fakturor till kunder inte bokförts och således har obalans uppstått på 1510 då huvudboken upprättades. Det som har skett är alltså att inbetalning bokförts (1510 K, 1930 D) utan att kundfakturan har bokförts dessförrinnan. Därför har dels 1510 fått ett negativt tal, och intäkterna har inte registrerats på 3XXX-konto.
Jag behöver er vägledning och kunskap om följande korrigering är rätt.
Lösning på problem 1: Skapa ett "korrigeringsverifikat" där summan på 1520 debiteras (och nollas) och istället läggs på kreditsidan på ett 3XXX-konto.
1520 D
3XXX K
Lösning på problem 2: Granska de inbetalningarna som skett och kolla av vilka som saknar bokförd kundfaktura. Summera detta belopp och sedan göra ett korrigeringsverifikat som beskriver "avsaknad av kundfakturor för registrerade inbetalningar" och således debitera kontot med summan av detta belopp, och kreditera försäljningskonto.
1510 D
3XXX K
Tycker ni att dessa lösningar är OK? Har ni fler förslag?