Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Iryna Kolesnyk
NY MEDLEM

Procentfördelning i projekt

Hej!

Jag har precis börjat med Visma online programmet.

Det är en styrelsestiftelse som innehåller 6 olika styrelser. Det är samma affärshändelser för alla.

Det bokförs alltså tillsammans och sedan fördelas intäkter och kostnader procentvis mellan 6 styrelser.

 

I Visma online kunde jag inte använda kostnadsställe (resultatenhet) för de kan man ha upp till 3 st.

Då skapade jag jag 6 st projekt istället. 

Min fråga är om det finns sätt att sätta en procentfördelning per projekt, så att varje konto blir uppdelade per styrelse och alltså man kunde ta ut BR och RR för varje styrelse.

 

Just nu har jag gjort en extra verifikation per varje konto för fördelning och detta är mycket tidskrävande. 

 

Med Vänliga Hälsningar Iryna

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Iryna!

 

Jag uppfattar dig som att du vill att programmet per automatik ska fördela alla intäkter och kostnader procentuellt per projekt, vilket vi dagsläget tyvärr inte har någon funktion för.

Du får däremot väldigt gärna lägga detta som ett förbättringsförslag till oss via knappen Feedback och förslag i Visma eEkonomi.

 

Om ni arbetar mycket med manuella verifikationer har du möjlighet att skapa bokföringsförslag där du även på kontona kan lägga in projektet. När du skapar en manuell verifikation kan du välja upp bokföringsförslaget och få upp kontot och projektet per automatik. Som ett alternativ till hur du jobbar idag så tänker jag att du då kan skapa olika bokföringsförslag med de olika projekten, vilket kanske hade underlättat arbetet för dig då du slipper plocka upp de manuellt varje gång.

 

Detta är dock främst användbart om ni jobbar med manuella verifikationer, arbetar ni mer med att skapa kund- och leverantörsfakturor måste du manuellt plocka upp projektet när du skapar dokumentet.

 

Jag hoppas att jag kunde ge dig lite vägledning i din frågeställning, och som jag skrev ovan så tar vi mer än gärna emot detta som ett förbättringsförslag!

 

Önskar dig en fin helg och varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne