I Administration kan man skriva ut Projekttransaktioner, som visar samtliga bokförda transaktioner på ett projekt och summerar kostnader och intäkter. Rapporten löper över flera år och summerar projektet, oavsett räkenskapsår. Saknar motsvarande i eEkonomi. Hittar överhuvudtaget ingen transaktionsrapport för projekt som inte är begränsad av kalenderåret. Finns det inte? Hur rekommenderar ni i sådana fall att man ska jobba med projektrapporter som sträcker sig över flera räkenskapsår? Tacksam för snabbt svar!
Hej,
Rapporten Projekttransaktioner i Visma Administration är precis som du skriver jättebra och man får med sig mycket. I Visma eEkonomi behöver du ta ut flera rapporter men du skulle kunna skriva dem till csv och sedan bygga ihop rapporterna i Excel så det blir som du önskar. Lite pilligt men det kanske ändå skulle fungera?
Vi har även en tråd med önskemål där en annan kund önskar kunna skapa rapporter som går över räkenskapsåren. Gå gärna in och följ tråden Skapa rapporter som ej följer räkenskapsåret.
/Tinna
Hej Tinna och tack för snabbt svar!
Tyvärr blir det inte bara pilligt, det blir inte hållbart för en revision, vid projektavslut. Jag behöver kunna ta fram underlag direkt från systemet, som visar exakt vad som är bokfört - utan att jag (eller någon annan) kunnat modifierat underlaget i t ex excel. Att jag sitter och bygger egna rapporter är därför inte en hållbar väg. Som er support framhåll - så är Visma eEkonomi under utveckling. Är detta inte en möjligt utvecklingsmöjlighet på projektsidan? Att man precis som i Visma Adm kan ta fram alla transaktioner för ett projekt med summering av intäkter och kostnader? Och att rapporteringar kan löpa över flera räkenskapsår? Det känns som själva grunden i projektredovisning. Annars blir det bara ännu en variant av resultatenhet. Ska kolla den andra tråden. Tack!
Jag kan bara hålla med frågeställaren om att en rapport som visar samtliga projekt eller möjligen ett urval av projekt, och dess ekonomiska utfall i sammandrag känns som en väldigt viktig funktion om man har projektredovisning med ett stort antal projekt. Att skriva ut rapport för rapport är ju väldigt tidskrävande.
Hej @Benny_1
Förstår att det vore uppskattat om vi kunde göra en förändring kring projektrapporteringen. Lämna gärna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi.
I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Välkommen tillbaka till forumet.
//Tinna
Tack Tinna, jag gör så!
Hej! Hur har det gått med utvecklingen av visma e-ekonomi, går det att få ut projekttransaktioner som går över räkenskapsåren?
/Maria
Hej @Maria_medlem
Tack för att du kontaktar oss.
Nej det har inte skett någon förändring kring detta och jag har ingen information att att dela med mig av kring om det kommer att implementeras framöver heller. Vill du vara säker på att inte missa någon nyhet i ditt program så gå gärna in och prenumerera på fliken Nyheter och få ett mejl varje gång det publiceras något nytt.
1. Logga in i forumet
2. Klicka på de tre prickarna uppe till höger
3. Välj Prenumerera.
Ha en fortsatt fin dag
/Tinna
Hej!
Jag instämmer med tidigare frågeställare. Jag är ny användare i Visma eEkonomi pro, jag har arbetat som revisor tidigare, och tycker detta är väldigt viktig funktion / rapport som man borde kunna ha i systemet som en basfunktionalitet. Det ser också ut som att IB per projekt (per 2022-01-01) som vi har haft i tidigare bokföringssystem har inte överförts till Visma när vi bytte system vid årsskiftet. Finns det något sätt vi skulle kunna lägga in IB på projekten så att UB blir korrekt? Nu behöver vi följa upp detta manuellt utanför Visma vilket är både tidskrävande och väldigt känsligt för felaktigheter.
Tack!
Hej @Liisa V
Tack för att du kontaktar oss och välkommen som ny forummedlem.
Som systemet fungerar idag finns tyvärr inte funktionen att lägga in ingående balans (IB) per projekt direkt i Visma eEkonomi Pro. Vi förstår att detta är en viktig funktion för många användare, särskilt för de som tidigare haft detta i sina bokföringssystem.
Vi tar gärna emot detta som ett förbättringsförslag till våra utvecklare. För att skicka in ditt förslag, vänligen använd funktionen "Feedback och förslag" som du hittar nere till vänster i programmet.
Ha en fin dag!
/Tinna
Jag kan också hålla med om att det här verkligen är en begränsning i programmet. Att inte kunna skriva ut en rapport över hela projektperioden och inte kunna skriva en rapport för alla projekttransaktioner är verkligen frustrerande.
Jag har skickat in synpunkter om detta via Feedback och förslag men om det inte hänt något på 3,5 år så kan man väl inte förvänta sig någon förbättring.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.