Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

ROT-utbetalning från Skatteverket matchas som delbetalning till godtycklig kundfaktura

Jag har eEkonomi Smart med koppling till Handelsbanken. Normalt kan eEkonomi inte matcha de ROT-utbelningar Skatteverket gjort. Men sedan några veckor har systemet helt plötsligt börjat matcha beloppet som en delbetalning mot någon helt i mina ögon godtycklig faktura. Ena gången en kund, nästa gång en annan. Vad kan detta bero på?

4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

När en faktura matchas automatiskt går programmet efter 3 kriterier: 

1. OCR (finns inget OCR så tittar vi inte på referens, förutom när det gäller inbetalning på kundfaktura, då räcker det att det finns referens)

2. Belopp

3. Datum (+/- 5 dagar från förfallodatumet)

Jag tänker därmed att det inte är helt omöjligt för programmet att automatiskt ha matchat betalningen mot kundfakturan men om du kikar på ett exempel där det matchas automatiskt, är matchningen fel då? Tillhör inte bankhändelsen den fakturan som programmet matchat med? 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Matchningen fungerar oftast när det är kundbetalningar. Men nu är det fråga om en utbetalning gjord av Skatteverket avseende ett beslut om ROT. Dessa har jag alltid fått matcha manuellt med alla de kundfakturor som det beslutet omfattar till fram för några veckor sedan när systemet som sagt matchar beloppet som delbetalning med fakturor som inte har någon ROT ens. Och olika kunder varje gång. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

I tillägg, den matchar alltså mot faktura som inte har ROT på sig, inte rimligtvis kan ha ett OCR nummer som matchar, inte har samma fakturanummer, inte har samma belopp. Dessutom finns det ett antal fakturor med förfallodatum kring betalningsdatumet. 

Hejsan! 

Det låter väldigt märkligt, det ska inte hända och såklart ska vi kika på detta med dig. Du kommer få ett mejl inom kort så ska du få komma i kontakt med oss på supporten. 

/My