Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Rabattkupong - Visma eEkonomi

Hej
Jag använder Visma Eekonomi

Jag ska börja erbjuda rabattkuponger i min webbutik nu och ska precis bokföra den första.

Rabattkupongen är på 100kr

Trodde först att man kunde skapa en artikel som hette Kupong och sätta värdet på -100kr. Men det gick inte. Sen försökte jag att skriva 100kr i fältet för rabatt men den vill bara ha %.

Hur gör jag då?
Tar tacksamt emot tips och förslag!

//Jimmy

 

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-06-17.

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Har du en Webshop i Visma gör du inställningen där. 

Gå in under Inställningar - Rabattkoder - Skapa rabattkod - Här kan du döpa den till vad du vill, vilken period den gäller för och om det ska vara i SEK eller procent (%). 
När kunden sedan är i kassan kan de sedan aktivera rabattkoden på sitt köp. 

Har du sedan koppling mot eEkonomi kommer webbshop-ordern att importeras. Rabattuppgifterna kommer påverka fakturan och dessutom påverka verifikationen som skapas. 

Har du inte koppling till eEkonomi och vill skapa dina fakturor separat. Då erbjuds inte rabattfunktionen på samma sätt som om du importerar ordern från Webshop. I det läget får du antingen skapa en rabatt i procent(%) eller lägga till en minusrad med en artikel. Vid en minusrad går det endast att lägga minus under fliken antal. 

Återkom gärna i tråden om du har några följdfrågor.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Just nu använder jag en helt annan Leverantör av webbutik.

Så om jag hängde med. Skapa en artikel med kostnad motsvarande priset på rabatten. I detta fall 100kr.

Sen tar man -1 i antal ?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Ja, det vi rekommenderar isåfall är att använda sig av programmets rabattfunktion i form av procent(%). 

Ska ni lägga en minusrad på fakturan är det precis som du säger. Skapa en artikel - lägga minus i antal - Se över bokföringen och kontera till annat bokföringskonto om det skulle behövas. 

/Hanna