Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Radera en korrigering av verifikation samt ursprungliga verifikationen

Hej!

Jag råkade lägga in en manuell verifikation (betald kundfaktura skapad i ett annat system) och skrev fel fakturadatum. 

Jag försökte då skapa en korrigerad version, med det rätta datumet, men det datumet verkar återspegla när korrigeringen gjordes - alltså korrigerades inte datumet i den ursprungliga verifikationen. 

 

De konton jag har använt är 

3052

2621

1930

 

Helst av allt skulle jag vilja radera både den ursprungliga verifikationen och den korrigerade versionen. Är detta möjligt? 

 

Om inte, hur ska jag göra? 

 

Tack på förhand för all hjälp 

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 23-01-17

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Precis som du säger så korrigerar inte en korrigeringsverifkation bara själva datumet utan är till för att korrigera konton eller saldon till exempel. När en verifikation har konto 1930 som bokföringskonto och är gjord manuellt så går det inte att makulera eller ta bort verifikationen eller korrigeringen utav den. Om det skulle hända igen så kan du läsa Markulera eller ta bort preliminär verifikation.

Min spontana lösning eftersom jag inte vet hur din korrigeringsverifikation blev så är mitt förslag för att rätta det som hänt nu att du skapar verifikationer som vänder ursprungsverifikationen samt korrigeringsverifikationen och gör om. Alltså lägg upp ny verifikation med samma datum och konton men med motsatt i debet/kredit som den verifikation du ska rätta. När detta är gjort så bör kontosaldona för verifikationerna vara nollade så du kan skapa om verifikationen för den betalda kundfakturan på nytt med korrekt datum. 

Alternativt så tänker jag att korrigeringsverifkationen redan gjort en korrigering på ursprungs-verifikationen? Alltså att korrigeringsverifikationen är likadan som originalet men tvärtom i debet/kredit för kontona? 
Om så är fallet så behöver du inte skapa fler korrigeringar utan då bara skapa om verifikationen på nytt. 

Du får gärna återkomma om något känns oklart, gärna med en förklaring på hur ursprungsverifikationen och korrigeringen ser ut. Kan då ge en mer specifik lösning om det behövs 🙂 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för svar! 

 

I den första verifikation så lade jag in det såhär = 

 

3052(försäljning) kredit

2621(moms)  kredit

1930 (konto) debet

 

I korrigeringsversionen lade jag in det som =

 

3052 (försäljning) debet

2621 (moms) debet

1930 (konto) kredit

 

Jag har fyllt i samma summor, men bytt kredit mot debet - Summan blir ju noll i båda fallen - men visst betyder detta att jag har "nollställt" den första manuella verifikationen? 

 

Tack för hjälpen! 

 

Hejsan, 

Ja, det stämmer. Korrigeringsverifikationen har "nollat" ut ursprungsverifikationen så du bör kunna skapa om verifikationen på nytt med korrekt datum och då få ett korrekt saldo på kontona. 🙂 

Ha en fin dag! 
/My