Jag har råkat lägga in ingångsvärden som lönebesked i form av vad jag hade tjänat än så länge detta året hos annan arbetsgivare. Jag har nu förstått att man inte ska göra detta för nystartade bolag - behöver jag åtgärda detta på något sätt?
Hej
Ja du behöver säkerställa att inga löneuppgifter från annan arbetsgivare kommer med i det nystartade bolagets löneredovisning och av misstag kommer med i en arbetsgivardeklaration.
Har du registrerat lönebesked med löner från annan arbetsgivare måste du makulera dessa.
Hoppas jag förstått din fråga rätt.
MVH
RoffaK
Jag hittar inget sätt att fixa/makulera just ingångsvärden men de har i alla fall inte deklarerats i arbetsgivardeklarationen.
Hej
Tror tyvärr att jag missförstått din fråga och rubrik "Råkade lägga ingångsvärden som lönebesked".
Om du har möjlighet får du gärna förtydliga vad du menar med ingångsvärden.
MVH
RoffaK
När man skapar ett lönebesked, får man välja mellan ingångsvärden och ordinarie lönebesked. Innan jag skapade mitt första ordinarie lönebesked, valde jag att lägga upp ingångsvärden - vilket jag inte borde ha gjort. Jag tolkade då ingångsvärden som hur mycket jag hade tjänat tills dess men hos annan arbetsgivare.
Hej
Ledsen men jag har inte arbetat med ingångsvärden så jag kan inte svara på din fråga. Hoppas någon annan har möjlighet att svarar dig.
MVH
RoffaK
Hejsan @AndreasJi
Det ingångsvärdena du lägger in i lön är till för är för att underlätta statistiken, lönebeskedet som du råkat skapa påverkar alltså inga bokförda värden eller deklarationer. Om du går till Lön - Anställda - klickar på den anställde - Statistik, så ser du det ingående värde som registrerats. Vill du att detta ska nollas igen så kan du skapa ett nytt lönebesked med typen ingångsvärden på samma person, här lägger du in samma lönearter och värden men med motsatta tecken. Om du till exempel valde Ingående balans Bruttolön som löneart och 10 000 som belopp, då väljer du denna löneart igen men med ett minus framför beloppet, när detta registrerats kan du gå tillbaka till Statistiken och kontrollera att alla ingående värden är noll igen.
Ha en bra dag! 🙂
/My
Tyvärr klagar Visma när jag försöker lägga in negativt värde på bruttolön - "Lönebeskedet genererar ett negativt värde i någon av arbetsgivardeklarationens fältkoder. Läs mer om hur du gör rättningar genom att klicka på frågetecknet uppe till höger i programmet och söka efter hjälpavsnittet Vanliga problem och lösningar.". Jag är säker på att Typ Ingångsvärden är valt.
Jag "bokförde" de felaktiga ingångsvärdena 31 mars. Nu försöker jag korrigera det i december, kan det vara det som strular? Jag kan testa att ändra utbetalningsdatum på de nya ingångsvärdena till 31 mars eller typ 1 april? Detta kommer i så fall dessutom vara före min första bokförda arbetsgivardeklaration i Visma. Min tanke är då att om jag väljer utbetalningsdatum i mars eller april så finns ingen arbetsgivardeklaration för perioden.
Har du någon lösning?
Hej igen!
Jag märker att jag var lite snabb på bollen nu när jag läser igen, jag ber om ursäkt och du kan bort se från mitt svar ovan.
Eftersom det är ett ordinarie lönebesked du registrerat med felaktiga värden så ska detta kunna makuleras så länge det inte är registrerat som en utbetald lön, så vi tar det från början. 🙂
Om du går till Lön - Lönebesked, har det status Betald?
Om det har status utbetald kan du gå till Kassa och bankhändelser - välj perioden betalningen registrerades, kan du i listan se bankhändelsen för betalningen? Kan du klicka på betalningen och se alternativet Ångra matchning?
Återkom gärna!
/My
@My Janhall Nej, det var en annan tråd. Du hade rätt uppfattning i ditt första svar. Den 31 mars i år la jag in Ingångsvärden, vilket jag nu vill ta bort - eftersom jag uppenbarligen la in dessa ingångsvärden av fel anledning.
Edit: Om det inte var uppenbart, så behöver jag alltså fortfarande hjälp.
Okej, men då tar vi det en vända till och du ska utgå från mitt första svar.
Om du går till Lön - Anställda - klickar på den anställde - Statistik, så ser du det ingående värde som registrerats via lönebeskedet från mars. För att nolla dessa ska du alltså skapa ett nytt lönebesked av typen Ingångsvärden där du lägger in samma lönearter men med motsatta tecken. Felmeddelandet du får låter märkligt eftersom lönebesked med typen Ingångsvärden inte ska påverka värdena i en arbetsgivardeklaration alls, jag testade också att återskapa detta hos mig och får inget felmeddelande om negativa värden. Det du behöver dubbelkolla är så du valde rätt typ av lönebesked när du registrerade rättningen, så du inte råkade välja typen Ordinarie lön.
/My
Du borde inte få ett felmeddelande eftersom ingångsvärdena inte ska påverka arbetsgivardeklarationen. Men jag ser att du har fått komma i kontakt med oss på supporten och att vi har lagt ett ärende för att se vad som orsakar meddelandet mer exakt, du kommer få återkoppling den vägen.
Ha en fortsatt fin dag! 🙂
/My
Har pratat med supporten och enligt dom skulle inte ingångsvärdena ha någon påverkan om de inte rapporterats till SKV - vilket är mitt scenario. Det finns heller inget sätt att ta bort ingångsvärdena nu i efterhand, trots att de inte påverkat någon arbetsgivardeklaration.
Nåväl, jag får väl leva med mitt misstag men det är jobbigt att inte kunna åtgärda det.
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.