Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rawgrr
MEDLEM

Råkat bokföra moms trots att jag inte är momsregistrerad

Hej!

 

Jag har en enskild firma, ej momsregistrerad, och håller nu på att gå igenom årsavstämningen för 2022. Ser då att ett inköp (årsavgiften Visma eEkonomi) är bokfört med moms, alltså:

2440  -  Leverantörsskulder: 3 285,00 (Kredit)
2641  -  Debiterad ingående moms: 657,00 (Debet)
5420  -  Programvaror: 2 628,00 (Debet)

Eftersom firman inte är momsregistrerad ska jag ju inte redovisa moms. Jag borde bara ha haft med första och sista raden med 3 285 kr på båda. Min fråga är nu: är det FEL att redovisa moms eller är det så att jag FÅR göra det men inte BEHÖVER göra det? Dvs, behöver jag rätta till detta eller kan jag låta det vara?
3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Det är fel att bokföra moms om du inte är momsregistrerad, hela beloppet ska bokföras som kostnad och dras av som kostnad i deklarationen. Enklast är att du bokar om på en manuell verifikation i samband med att du gör bokslutet. 

rawgrr
MEDLEM

Hej Annica och tack så mycket för svar! 

Min följdfråga blir nu - hur gör jag detta i Visma eEkonomi? Jag har två verifikationer, en på själva fakturan (den felaktiga, med leverantörsskuld) och en för själva betalningen. Den sistnämnda verifikationen måste ju vara rätt, där är det bara Lev.skulder i debet och 1930 i kredit på summan ink. moms. Det är den första verifikationen jag behöver korrigera. 

 

Nu tycker eEkonomi att jag ska göra en kreditfaktura och kvitta den mot den nuvarande fakturan och sen (antar jag) registrera originalfakturan igen. Men då kommer det ju att krocka med fakturanumret, det blir ju dumt. Och jag kan ju inte gärna lägga upp den nya, korrigerade fakturan med ett annat fakturanummer, då blir det väl knas åt andra hållet istället? Och Visma eEkonomi låter mig inte skapa en vanlig manuell verifikation utan säger att det ska gå till på det här sättet. 

 

Hur gör jag?

Hej igen, 

Det löste sig! Nu ser det rätt och riktigt ut. 🙂

Tack så mycket igen!