Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magiska Mira
UTFORSKARE

Råkat radera leverantörsfaktura...

Hej, jag har klantat mig. Jag hade en leverantörsfaktura som jag betalt men av någon anledning matchade inte bankhändelsen leverantörsfakturan. Då jag försökte lösa detta råkade jag istället radera fakturan och det dök upp 3 nya verifikationer; en utbetalning, en inbetalning (dessa står på datumet då fakturan inkom) och en kvittning. Vad har hänt och hur kan jag lösa detta?

Tack,

Mira

7 SVAR 7
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Mira__!

Vad jag förstår från det du skrivit så har du råkat ångra fakturan. Det innebär att programmet skapat en kreditfaktura till leverantörsfakturan och kvittat dessa två, detta i sin tur innebär att bokföringen har nollats och att du kan göra om leverantörsfakturan på nytt så du kan matcha bankhändelsen. Har du en aktiv bankkoppling så kan du bocka i Betala manuellt när du skapar fakturan så den inte skickas till banken automatiskt eller kommer med i en eventuell bankfil. 
Är det som jag beskriver ovan så ska inte fakturan finnas kvar under  Obetalda leverantörsfakturor

Återkom om något känns oklart, gärna med bild på hur det ser ut för dig eller med en beskrivning hur verifikationerna är upplagda. 
Ha en bra dag! 🙂 
/My 

Tack, det verkar som om det är precis vad som har hänt. Är det möjligt att trolla fram fakturan i bokföringsprogrammet på något vis eller behöver jag få en ny från leverantören?

Hej! 

Ja, den ligger under InköpLeverantörsfakturorAlla Leverantörsfakturor eftersom den har blivit skapad en gång tidigare. När en faktura ångras så försvinner den inte utan det skapas bara en kreditfaktura som kvittas mot debetfakturan för att nolla bokföringen 🙂 Du kan söka på leverantörsnamnet där för att få fram den så smidigt som möjligt tänker jag. 

/My 

Ok, så som jag förstår det ska jag gå till "leverantörsfakturor" -> "ny leverantörsfaktura", bocka för "betala manuellt" och hur kopplar jag bilden sen?

Helt rätt. Eftersom bilden fortfarande är kopplad till originalet så måste du ta bort kopplingen för bilden från denna så du kan koppla om bildunderlaget till den nya du skapa. 

Gå till Inköp Alla leverantörsfakturor så kan du klicka på ursprungsfakturan - öppna - nere till höger på bildunderlaget så finns radera bild/ångra koppling. Klicka där och välj Ångra och inte ta bort/ radera. Då hamnar bildunderlaget under inköp - bildunderlag - ej kopplade bildunderlag och när du skapat/sparat/bokfört den nya leverantörsfakturan enligt ovan kan du öppna även denna  - koppla bildunderlag och välja bildunderlaget från programmet. 

 

/My 

Så nu har jag skapat en ny leverntörsfaktura och tagit bort bildkopplingen, nu är jag tillbaka på det ursprungliga problemet; att bankhändelsen inte matchar ihop sig med leverantörsfakturan. Hur kan jag lösa det?

 

Tack så mycket för hjälpen, jag uppskattar det verkligen.

Ja det är nog bara att göra en egen kontering och koppla bilden, var lite trött igår. 🙂