Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Räknas ett halvt prisbasbelopp för sammantagna eller enskilda förbrukningsinventarier?

Hej!

Som jag har förstått det är inventarier som inte överstiger ett halvt prisbasbelopp i kostnad och inte har en längre förväntad livslängd än ca 3 år att betrakta som förbrukningsinventarier. Som jag förstått det kan inventarier vars kostnad sammantaget överstiger ett halvt prisbasbelopp dock inte räknas som förbrukningsinventarier om de är ämnade att användas tillsammans (ex. Stationär dator + skrivbord + kontorsstol + lampa etc.). Jag har i min bokföring nu inventarier som jag bokfört som förbrukningsinventarier till ett värde som överstiger ett halvt prisbasbelopp, men om jag delar in dem i olika funktionsenheter överstiger ingen av de samlade enheterna i sig ett halvt prisbasbelopp. Kan jag då ändå betrakta samtliga dessa inventarier som förbrukningsinventarier (trots att det totala värdet nästan närmar sig ett helt prisbasbelopp)?

Mvh Carl
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nja, de grejer som du har räknat upp ska nog, nästan, räknas var för sig. Om du hade stationär dator, skärm, mus osv skulle de räknas som en enhet. skrivbord samt kontorsstolen hade jag också sagt en enhet men lampan torde nog räknas som en enhet för sig. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
De kan betecknas som förbrukningsinventarier

Mikarl