Har betalt ut "tillägg efter skatt", men en del av den summan borde vara "Traktamente".
Går inte att korrigera den bara "kopiera"
Har redan betalt ut en lön och gjort arbetsgivare deklaration
De alternativ jag tänker mig är
Hur korrigerar jag det enklast?
Jag undrar också över detta då en lönekörning nu i februari har blivit fel och behöver korrigeras avseende bilförmån.
Hej!
Jag tycker du är inne på rätt spår. Jag återskapade detta hos mig och kommit fram till den lösning jag tycker är smidigast, lägger in den steg för steg för lättast hantering. 🙂
1. Ångra och korrigera arbetsgivardeklarationen du hunnit skapa. Det gör du under Lön - Arbetsgivardeklaration - klicka på deklarationen - Åtgärder - Ångra.
2. Nu ska du korrigera lönebeskedet. Alternativet makulera finns inte då lönebeskedet registrerats som utbetalt, då kan man istället göra korrigeringen manuellt. Tanken är att du skapar ett likadant lönebesked fast med omvända tecken på raderna för att nolla kontona/ bokföringen så du sedan kan skapa det korrekta lönebeskedet på nytt. Börja med att gå till Lön - Lönebesked - Bokförda lönebesked - klicka på lönebeskedet som är felaktigt - Åtgärder - Kopiera. Nu skapas ett nytt lönebesked upp som bör ha samma rader och belopp, på så sätt behöver du bara lägga in minustecken. Till exempel på raden Tillägg efter skatt lägger du bara ett minus framför beloppet.
3. Nu ska lönebeskedet bokföras som betalt så även den biten blir korrigerad. Klickar du på det ursprungliga lönebeskedet kan du se verifikationen för betalningen som en relaterad verifikation, kolla datumet och registrera sedan betalningen på samma datum på den kopian du skapat via Åtgärder - Registrera som betald.
4. Nu är du på ruta ett igen. Arbetsgivardeklarationen, det felaktiga lönebeskedet samt dess betalning är nu korrigerat och nollat. Du kan skapa ett nytt lönebesked med korrekta rader, skapa ny arbetsgivardeklaration och registrera utbetalningen för lönen på nytt.
Känns något oklart så får ni gärna återkomma. 🙂
Ha en bra dag!
/My
Att man ska manuellt ska behöva göra lönebesked med omvända tecken är inte bra. Det är lätt att göra fel. Här borde programmet hjälpa istället. Dessutom finns här en bugg:
Jag behövde både ångra lönebeskedet och arbetsgivardeklarationen för April i år. Jag fick då göra 3 lönebesked: försök1, ångring av försök 1 och sen försök 2. När jag skulle skapa arbetsgivaredeklarationen klagade programmet när jag gav det sista lönebeskedet samma utbetalningsdatum som de första 2. Jag antar att programmet inte såg att de första två blivit ångrade. För att komma runt buggen var jag tvungen att sätta ett utbetalningsdatum som var längre fram i tiden, trots att den verkliga utbetalningen skedde i April.
Hej @hygge_1
Känner att jag vill komplettera mitt svar ovan faktiskt. Du kan låta programmet sköta detta mer automatiskt om du har bokfört utbetalningen av lönen via Kassa och bankhändelser i programmet. Det går inte att makulera ett lönebesked som är bokfört som betalt, men har du bokfört lönebeskedets betalning under Kassa och bankhändelser kan du gå tillbaka dit - klicka på bankhändelsen i listan som gäller utbetalningen - Ångra matchning. Då skapas automatiskt en korrigeringsverifikation som nollar betalningen och lönebeskedet ligger återigen med status Ej utbetald. Klickar du på lönebeskedet i det läget kan du välja Åtgärder - Makulera.
Sen har du som sagt funktionen för att Kopiera lönebeskedet, på så sätt behöver du bara lägga in omvända tecken framför raden om du gör det manuellt enligt mitt förslag ovan.
Jag försökte också återskapa det problemet du beskriver kring de 3 lönebeskeden, men lyckas inte. Jag har kunnat skapa alla 3 lönebesked, på samma datum och person utan några felmeddelande varken vid skapandet eller när jag gör arbetsgivardeklarationen. Skulle det komma en liknande situation igen för dig så tycker jag du ska kontakta oss på supporten via chatt eller telefon, då ska vi såklart kika på det tillsammans med dig i ditt program. 🙂
/My
Prova återskapa fast med sjuklöner (som hamnar i ruta 499 på arbetsgivaredeklarationen). Sjuklönen på den ångrade lönen var ca 100kr mindre på den rättade löne-specen. Kan vara det som triggade buggen?
Ber om ursäkt att jag inte kan ge en mera exakt buggrapport. Jag vill inte laborera med detta själv för det skulle stöka till min bokföring ännu mer...
Testa även detta utan att felmeddelandet dyker upp. Jag tycker precis som du att du inte ska pilla och laborera i din egen bokföring, det kan vi göra härifrån tycker jag. 🙂 Så skulle problemet återkomma kan du väl kontakta oss på supporten via chatt eller telefon så tittar vi på det tillsammans den vägen.
/My
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.